Így hiteti el veled az agyad, hogy jó döntést hoztál

Az alábbi cikkben az egyik legerősebb pszichológiai torzítást mutatjuk be, amely sorra azt eredményezi, hogy az emberek biztosabbak saját tudásukban és hamisan támasztják alá saját meggyőződéseiket és hitrendszerüket. A hatást saját magunknál és másoknál is felfedezhetjük – megismerve pedig nemcsak kiküszöbölni leszünk képesek, de akár saját javunkra is fordíthatjuk. A hatás, amiről beszélünk: a megerősítési … Read more

6 befolyásolási technika, amelyeket már rajtad is használtak

Vajon etikus a manipuláció? És a befolyásolás? Tény, hogy a manipuláció szótól az emberek többségének a haja égnek áll, ösztönösen azt válaszolják: „engem nem lehet csak úgy manipulálni”. De, lehet. Mindenkit lehet. Képzelj el egy üzletembert aki 2 hete vett egy minőségi karórát, mert egy reklám 2 hónapja elültette a fejében az adott márkát. Hasonló ingben van, mint a környezete (a ruhaválasztása pedig nyilván független az üzleti kultúrától). Kocsival jár még akkor is, ha a taxi Budapesten belül kényelmesebb ésvagy racionálisabb lenne, de őt természetesen nem befolyásolja az, hogy mit fejez ki a kocsival. Barátnőjével közösen eldöntik, hogy elmennek egy olyan wellness-hétvégére, ami igazából nem az ő kedvenc programja, de ha már ott van, tulajdonképpen az étel nem volt rossz. Ez mind az ő saját döntése volt, ugye? Semmi nem befolyásolta, ugye? Olvasd el ezt a cikket, hogy 6 olyan meggyőzési technikát megismerj, amelyeket valószínűleg már rajtad is használtak. Az elsődleges ok, amiért a befolyásolástól (vagy manipulációtól) rettegünk, hogy ha engem sikerrel befolyásolnak, akkor azt érezhetem, hogy az életemnek nem vagyok teljesen az ura, a döntéseket nem teljesen én hozom, a sorsom nem teljesen én irányítom. Hadd nyugtassalak meg: a legmesteribb befolyásolással sem lehet rávenni embereket olyan dolgokra, amiket nem akarnak. Nyilván veszünk rossz termékeket és szavazunk rossz pártra, ám ott maga a termék vagy a párt rossz (esetleg átverés) – mielőtt ezt tudtuk, meg akartuk venni és rájuk akartunk szavazni. Itt jön be az eladó felelőssége: ne árulj rossz termékeket. A jó terméket meggyőzéstechnikával támogatni nem etikátlan. Erről bővebben olvashatsz ebben az interjúban.

1. módszer: adományozott identitás

Egy döntés végrehajtásával olyan személyiségjegyeket adományozhatsz a célcsoportodnak, amely jegyekkel a célcsoportod még nem bír, ám vágyik rá.
Hogyan néz ki ez a gyakorlatban? Tegyük fel, hogy a termékem egy Analytics-oktatóanyag (vagy szolgáltatás, blogbejegyzés stb.). Azt szeretném elérni, hogy a marketinges célcsoportom fontosnak tartsa azt, hogy az Analyticsben az alapvető beállításokat és összekötéseket megcsinálja – akár saját magától, akár a termékemtől. Azt mondom tehát neki, hogy a jó marketingesek normálisan beállítják az Analyticsüket. Mivel ő jó marketingesként gondol magára (vagy szeretne az lenni), így magára érvényesnek fogja értelmezni az állítást – és megnő az esélye, hogy a termékemet választja. A termékem kiválasztásával (illetve azzal, amit a termékem csinál, tehát jól beállított Analytics-fiókja lesz) adományozom neki azt az identitást, hogy ő jó marketinges. Üzleti könyveket árulok, célom pedig, hogy a célcsoportom (üzletemberek) tudatában felszínre hozzam az önképzés fontosságát. Azt mondom tehát, hogy az önmagára igényes üzletember sok üzleti könyvet olvas. Ha önmagára igényes szeretne lenni ez az üzletember, akkor nyitottabb lesz az ajánlataimra. Ki ne szeretne önmagára igényes lenni? Ha az üzleti könyveim mellett hoz döntést, akkor birtokolhatja ezt a személyiségjegyet. Van egy hírlevelem. Tudom a célcsoportomról, hogy 90%-a sportosan elegánsnak tartja magát. (Fontos: nem biztos, hogy valóban az. Lehet, hogy mackós testfelépítésű, ám vágyik arra, hogy sportosan elegáns legyen.) Azt mondom, hogy ez a hírlevél a sportosan elegáns vállalkozók kedvenc hírlevele. Ha a hírlevelemet olvassa, akkor továbbra is sportosan elegáns maradhat.

2. módszer: a döntés szabadsága

Read More

Az 5 leghatékonyabb szó (kutatással alátámasztva)

Egy vallomással kezdem: nem hiszek a „power wordökben”, sem abban, hogy néhány varázslatos szóval hatékony szövegeket írhatsz. Nincsenek kerülőutak. Az itt bemutatott szavaknál (mely csak egy merítés) nem maga a szó számít, hanem az üzenet, amit hordoz – és a hatás, amit kivált. Amikor szöveget írsz, akkor ne a szavakra és a mondatokra figyelj, hanem az üzenetedre – és azt fejezd ki a megfelelő szavakkal. Fordítva nem működik (vagyis hogy fölütsz valami szótárat és szavakból próbálod összelegózni az üzeneted). Nézzük hát az 5 leghatékonyabb szót.

Mindenki erről ír

Nem titok, hogy vannak olyan szavak, amelyek sok-sok hirdetésben előfordulnak, és hatékonyabbak, mint a többi szó. És az itt bemutatott 5 szót földolgozták már sokan (sokszor nem pont ezt az 5-öt, de a merítésben benne vannak). Lásd itt és itt és itt és itt és itt is (és még találhatsz egy rakás cikket).

Miért foglalkozunk ezzel?

Valószínűleg sokszor gondolsz arra, hogyan tedd hatékonyabbá a marketinged. Próbálsz az ügyfél fejével gondolkodni és lekutatni a vágyait. Aztán elérni, hogy az ügyfeled sóvárogjon a megoldásért. Majd fölkínálni a saját terméked mint a következő logikus lépést. Ezek a szavak azonnal torkon ragadják az ügyfeled, fölkapcsolják a lámpát az agyában és tükörsimává teszik a vásárláshoz vezető utat. Read More

Egy befolyásolási technika, hogy mindenki egyetértsen veled

Lehetséges, hogy mindenki egyetértsen veled? Nem. De arra van módszer, hogy többen fogadják el az üzeneteid (nem kell mondanom, hogy a hirdetéseknél ez miért hasznos). A most bemutatott befolyásolási technika írásban is működik, logikus és egyszerű. Hirdetések és salesprezentációk ezreiben találod meg nem véletlenül. Még jobb, hogy valószínűleg te is használod, csak nem tudatosan. Ezt a bejegyzést bizony imádni fogod.  

Vezesd el az olvasód oda, ahova csak szeretnéd

  Nézd meg a következő két példát:
  1. „Menjünk moziba.”
  2. „Péntek van, semmi dolgunk és megérdemeljük a kikapcsolódást. Menjünk moziba.”
Szerintem egyetértesz velem, hogy a második meggyőzőbb, és az esetek többségében könnyebb rávenni beszélgetőpartnerem a mozira. De miért meggyőzőbb? Read More

„Sokszor azért nehéz valakit meggyőzni, mert közben magával beszélget” – Interjú Újszászi Bogár Lászlóval

Néhány hete felvetődött bennem a kérdés: a szóban elmondott és írásban átadott értékesítési szövegek alapvetően különböznek-e? Mennyiben különbözik egymástól, amit egy értékesítő és egy marketing-szövegíró csinál? Újszászi Bogár Laci, a Business Influence meggyőzési és befolyásolási szakértője régi jó barátom és egykori csoporttársam. Annak idején együtt koptattuk a kommunikáció szak padjait, hogy néhány csavar után ő … Read more