Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 19 perc

Mesterséges intelligencia – valóság vagy hype? (És milyen szerepe van a marketingben?)

  • Szerző: Mester Tomi
  • Kategóriák: Mesterséges intelligencia a marketingben

Ugye mindenki látta, amikor a Google 2018-ban bemutatta a „mesterséges intelligencia-alapú” személyi asszisztensét? Ez a kis program (látszólag) úgy bonyolít le egy telefonbeszélgetést, hogy észre sem veszed, hogy nem emberrel beszéltél.

Hallottál már a Tesla önvezető autóiról?

Vagy a méltán híres Boston Dynamics robotoktról?

Ezek mind-mind olyan projektek, amelyeket szeretünk a mesterséges intelligencia (vagy angolul „Artificial Intelligence” – röviden csak „AI”) címkével illetni.

De tovább megyek: manapság már a Facebook- és Google-reklámok, a Waze vagy a Spotify ajánlórendszere, és még oly sok minden más is azt mondja magáról, hogy ő bizony AI-alapon működik.

Ebben a cikkben szeretnék egy kicsit mélyebbre ásni a témában. Mennyire beszélhetünk a fent említett projektekben ténylegesen mesterséges intelligenciáról, és mennyi benne a marketinges porhintés?

Tényleg forradalmi áttörésekről beszélünk? Vagy esetleg csak egy újabb hype-ról van szó?

Prediktív analitika és gépi tanulás

Ahhoz, hogy megértsük, hogy szakmai értelemben (data science szempontból) mit takar a mesterséges intelligencia, előbb meg kell ismerkednünk két másik fogalommal, és azok tényleges jelentésével. Ezek: a prediktív analitika és a gépi tanulás (angolul: machine learning).

Prediktív Analitika

Tegyük fel, hogy van egy könyveket áruló webshopod, és így alakulnak az első 15 hónap eladásai:

A képen egy egyszerű vonaldiagramot látsz a múlt adatairól. Ebben még nincs nagy varázslat.

A következő szint, amikor statisztikai módszerekkel, a múlt adataira illesztünk egy másik vonalat. Erre a koncepcióra „trendvonal” néven is szoktak hivatkozni. És valóban, ez a kifejezés elég jól leírja a lényegét: ezt a vonalat meghosszabbítva megtippelhetjük a közeli jövőben várható eladási eredményeket.

Ez a prediktív analitika. (Legalábbis egy nagyon leegyszerűsített példa rá.)

Egyébként ahogy az látszik, a piros görbénk elég rosszul jelzi a jövőt. Ahogy azt mindig is próbálom hangsúlyozni, ez az, ahol a data science tudományos része elkezd domborodni. Mert hogy persze, ez az (ún. elsőfokú) függvény nem jósol túl jól. De természetesen nem csak egyfajta piros görbét tudsz a kék görbére illeszteni. Csak néhány alternatíva:

(A képen látható piros görbéket a matematikában másod-, harmad- és tizedfokú függvényeknek nevezik. De ez most annyira nem is fontos nekünk.)

Azt, hogy a fentiek közül melyik görbe a nyerő, az fogja eldönteni, hogy melyik adja a legpontosabb előrejelzést. Abba, hogy ezt hogyan lehet számosítani (és egyértelműen eldönteni), itt nem mennék bele. Ahogy említettem, ez már a „science” része a data science-nek. Ha jobban érdekel a téma, prediktív analitikáról írtam már egy hosszabb bevezető jellegű (angol nyelvű) cikket.

De most jöjjön a következő nagy kérdés: egyáltalán hogyan illeszted rá a piros görbét a kék görbére?

Gépi Tanulás (Machine Learning)

Természetesen ezt nem te fogod csinálni érzésre vagy szemre, hanem a számítógéped különböző algoritmusok és számítások alapján.

Ez a GIF tökéletesen megmutatja a folyamatot, ahogy a számítógép több lépésben megtalálja a legjobban illeszkedő egyenes vonalat (elsőfokú függvényt) egy adott adathalmazhoz:

A GIF forrása: https://towardsdatascience.com/linear-regression-the-easier-way-6f941aa471ea

Minél több adatpontod van és minél bonyolultabb a matematikai képlet, ami alapján illeszteni szeretnéd a görbédet, annál több számítási kapacitásra lesz szükséged a számítógépedtől.

Viszont nehogy azt gondold, hogy itt valami nagyon modern és forradalmi dologról van szó! A legtöbb statisztikai módszer, amit egy ilyen gépi tanulásos feladatnál alkalmazunk, már évtizedekkel ezelőtt – sőt egyesek még annál is régebben – léteztek. De még ennél is jobbat mondok. Az Excelben található egyszerű trendvonalillesztés-funkció is tulajdonképpen ugyanezzel a „machine learning” módszerrel működik.

Persze ez csak a legegyszerűbb példa volt. A görbeillesztéssel valójában még csak karistolgatjuk az adattudomány tetejét. Merthogy gépi tanulással azért ennél jóval bonyolultabb dolgokat is meg tudunk oldani – pl. szövegfelismerés, képfelismerés, stb.

Hamarosan mutatok még néhány modellt és módszertant.

De előtte még beszéljünk egy nagyon fontos alapkoncepcióról a prediktív analitikával kapcsolatban.

A prediktív analitika alapképlete: múlt = jövő

Figyeld meg, hogy mit csináltunk az előző példában:

  1. megfogtuk a múltbeli adatpontjainkat;
  2. erre megpróbáltunk ráilleszteni egy matematikailag is leírható modellt;
  3. ezt a modellt használtuk a jövőbeli adatpontok megtippelésére.

A „megtippelés” szót nem véletlenül írtam. Habár egy-egy ilyen illeszkedés (egy-egy ilyen modell) lehet közel tökéletes (pl. 99.9%-os), még így is egy közelítő módszerről van szó. Szóval sosem lesz teljesen hibátlan, 100%-os. Tehát a jövőre vonatkoztatva kaphatunk belőle egy nagyon-nagyon jó tippet, de azért a modell mindig fenntartja magának a hibázás lehetőségét.

A prediktív analitika és a gépi tanulás alaptétele, hogy: ami történt a múltban, az fog történni a jövőben is.

És ez persze jelzi is számunkra az egész módszertan nyilvánvaló határait is. Például, amihez hasonló dolog nem történt a múltban – amiről nincs adatunk – azt nem is tudjuk előre jelezni.

Ezt a múlt–jövő-alaptételt használja nemcsak a fent bemutatott görbeillesztéses gépi tanulási modell, hanem a legtöbb egyéb algoritmus is.

Mutatok ezekre néhány példát.

Előfizetői tartalom

Ezt az anyagot csak a Kreatív Kontroll előfizetői olvashatják. Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.
Előfizetek a magazinra
Már előfizetőnk vagy? Kattints ide a bejelentkezéshez
Megosztás itt: facebook
Megosztom
Marketingszoveg.com

Az organikus forgalmad a múlté, míg a versenytársaid közben hasítanak? Derítsük ki együtt, mi a hiba!

Online marketing audit a Kreatív Kontrolltól.

Kattints a részletekért!

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Itt az első Kontent Évkönyv!

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

VEDD MEG A KÖNYVET!

Részletekért kattints

59 lépéses checklist a tökéletes (és hatékony) hírleveledhez

Szeretnél hatékony hírleveleket küldeni, ezért egy checklistbe összegyűjtöttem a jelenlegi best practice-t. A hírleveleiddel több bevételt tudsz elérni, ha ezeket a tippeket megvalósítod.
Kérem a checklistet

Ne aggódj, nem irányítunk el a cikkről.

100+ órányi marketingtudás videón

Nézd meg a Kreatív Kontroll videótárat és tanulj otthonról, kényelmesen, a saját tempódban. Szövegírás, tartalommarketing, e-mail-marketing, landing page tervezés és további témákban.
Tovább a videótárra

Oszd meg a cikket másokkal is:

Megosztás itt: facebook
Megosztom
Megosztás itt: linkedin
LinkedIn
Megosztás itt: email
Email
ElőzőElőző cikkÍgy építs gátat a morajló népharagnak: a jó válságkommunikáció 5 sarokpontja
Következő cikkA brand jelentése, a branding – és az employer brandingKövetkező

Ezeket olvastad már?

Online tartalomaudit: 8 előny, amiből a céged profitálhat

Sok márka számára a tartalommarketing-folyamat összetett és kifinomult utazást jelent. Mielőtt azonban elindulnál vagy irányt

Elolvasom »

A PR-cikk és a sales funnel: 10 módszer, amivel a hatékonyságát mérheted

Mindig is azt vallottuk, hogy mérés nélkül bármilyen marketingtevékenység féllábú óriás – nincs ez másként

Elolvasom »

Így írj igazán jó szöveget (akkor is, ha nem vagy szövegíró)

Milyen az igazán jó szöveg? Száraz és szakmai vagy szórakoztató és olvasmányos?  Szigorúan szabálykövető vagy

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség

  • Telefon: +36-20/372-6226
  • E-mail: [email protected]
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
Menü
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek

© 2021 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.

Bejelentkezés

a Kreatív Kontroll-fiókodba

Még nincs fiókod? Kattints ide és regisztrálj ingyen.
Mindjárt nálad a checklist... 66%

Hova küldjük a checklistet?

Az 59 elemből álló checklist végén biztos lehetsz benne, hogy semmi fontosat nem hagytál ki az e-mail megírásából.