Most a marketingszakma a chatbotoktól hangos.
Jó okkal: ez a trend hatalmas, a chatbotok számai az e-mail hajnalát idézik (olyan magasak), a botok pedig tökéletesen illeszkednek a fogyasztók net- és telefonhasználati szokásaikhoz.
Minden adott tehát, hogy marketingesként meghódítsuk a Messengert is.
Miért nem technikai ez a cikk?
Nem a beállítások mélyére ásunk – az olyan tág téma, hogy június 20-ára szerveztünk rá egy meetupot.
Most azt nézzük meg, hogy marketingesként hogyan legyél a technológia ura. Ez kulcsmondat, ugyanis túl sok szakember a technológia szolgája, holott csak fordítva egészséges. Csak azért ne vegyél be egy új szoftvert a kampányod eszközei közé, mert megteheted – mindig a céljaidból indulj ki, és ahhoz válaszd ki az eszközöket.
Álmodd meg a várat, majd építsd fel a LEGO-kockákból.
Hiánypótlónak érzem ezt a cikket, ugyanis még az angol szakirodalomban sem találtam olyan listát, amely azt veszi végig, hogy miket érhetsz el a chatbotokkal (mindját meglátod, hogy mire gondolok). Lehet persze, hogy van ilyen, csak nem találtuk meg. Az viszont biztos, hogy a legtöbb cikk vagy homályos célokat említ („segíti az ügyfélszolgálati munkát”), vagy chatbotokat hoz példának (elvagyok a végigkattintgatásukkal, de az még nem ötletbörze, csak sok-sok példa), vagy már a beállítások szintjén mutatja be, hogy pl. a Manychatből mit hozhatsz ki (ez jó, de amíg nem tudod, hogy mit szeretnél elérni, addig ez sem segít).
Így tehát a cikk megszületéséhez:
- végignéztük több tucat már létező chatbotot (angolt és magyart egyaránt)
- végiggondoltuk a sales funnel állomásait és a csalitípusokat (melyiket hogyan ültethetnénk át a Messengerre, az ügyfelet hogyan húzhatnánk be a sales funnelbe a cseten keresztül)
- és nyomkodtuk a Manychatet (mert azt használjuk)
A végeredmény pedig ez az ötletbörze, amit felüthetsz a chatbotod készítése előtt.
1. „Hírlevélsorozat”
A legnagyobb „baj” a hírlevélsorozattal az, hogy nem tudsz 90% fölötti megnyitást elérni. (Ettől függetlenül kiváló eszköz: az e-mail évről évre a legmegtérülőbb csatornák egyike.)
Az automatizált ésvagy a felhasználó viselkedése szerint kiküldött hírlevelek mögötti logika az, hogy fokozatosan felkészíted őt a vásárlásra (lead nurturing) a megfelelő anyagokkal. Hogy mi a megfelelő anyag, az a cégedtől és az ügyfeledtől függ (segíthetsz neki megoldani egy problémát; esettanulmányokon keresztül bizonyíthatod a terméked hatékonyságát).
Ezt a koncepciót használhatjuk a chatbotoknál: fölépíted az automatizált folyamatot benne válaszlehetőségekkel, majd a felhasználó mindig őt érdeklő anyagokat kap. A hírlevélsorozattal ellentétben a megnyitásod most még 90% fölötti lesz.
A Wall Street Journal chatbotján beállíthatod, hogy milyen hírek érdekelnek téged, majd reggelente megkapod ezeket. Ezt korábban hírlevélben oldottuk meg.
2. Klasszikus RSS
Néhányan még használunk RSS-t (pl. a Feedlyn keresztül), ám a formátum már lecsengőben van. (Ha nem ismernéd: egy szoftverre követheted egy adott oldal feedjét, majd a szoftveredben látod, ha van új anyag.)
Tartalomkészítő cégként azonban érdeked, hogy a tartalmaid minél több (célcsoportbeli) szempár elé kerüljenek.
Megoldás: kiküldöd a friss anyagaid a chatboton keresztül.
97,1%-os megnyitást és 35,7%-os átkattintást ért el. Ez e-maillel ma már elérhetetlen.
3. Kihívás
Egyik legnagyobb marketingkihívásod az, hogy a passzivitást legyőzd: el kell érned, hogy olvassák a blogod, megnyissák a hírleveled, használják az applikációd stb. (Különösen akkor fontos ez, ha trialt adsz.)
Magyarán: érd el a bevonódást.
A kihívás azért remek formátum, mert belátható időn belül ígér eredményt, és aki végigcsinálja, abban kialakítottad a szokást, hogy az üzenetedre figyeljen. (Plusz szegmentálhatod a potenciális vevőidet: aki a kihívást végigcsinálta, más lead score-ú ügyféljelölt lesz, mint aki csak belekattintott.)
A chatbotodban tehát naponta küldd a kihívás infóit, illetve ellenőrizd a résztvevőket.
Az OtthonFa chatbotra épülő kihívása 1127%-os megtérülést ért el (2100 fölött szereztek kommentet, 1261 aktív résztvevőt vontak be).
4. Nyereményjáték
A legtöbb nyereményjáték hibája az, hogy a kezdeti bevonódás után nehéz kommunikálnod a bevont emberekkel (még akkor is, ha célcsoportbeli embereket vontál be, a nyereményjátékod pedig nem rontottad el). A hírleveled alig nyitják meg, a Facebook-lájk után nem szólnak hozzá a posztjaidhoz: ott egy nagy tömeg, amellyel semmit nem tudsz kezdeni.
Megoldás lehet, ha egy chatboton keresztül intézed a nyereményjátékot. A legtöbb játék a felhasználói tartalomra épít (küldj be egy választ, tölts fel egy fotót), ha pedig ezt nem Facebook-kommentben van e-mailben várod, hanem Messengeren, akkor a felhasználódat 90% fölötti eséllyel fogod legközelebb elérni. (Hiszen most 90% fölötti megnyitásokat hoznak a Messenger-üzenetek.)
5. Ügyfélszolgálat
A felhasználók egyre gyorsabb választ várnak el, hiszen pontosan tudják, hogy ma (például) Messengeren azonnal tud válaszolni egy cég, ha szeretné.
A vásárlóid egy része magától tudja, hogy írhat a céges Facebook-oldaladnak üzenetet. Ám a passzivitás nem tekinthető marketingnek, nem delegáljuk a vásárlói torta többi szeletének azt, hogy majd maguktól megtanulják – hanem szólunk nekik, hogy írjanak Messengeren.
Ha írt, onnantól sima ügy: az azonnali válaszok mellett a gyakori kérdéseket szegmensként betáplálhatod pl. a ManyChatbe. Ügyféloldalról egy segítőkész céget lát emberünk (a jó élmény miatt könnyebben és többet is vásárol majd), céges oldalról pedig edukáltabb vevőid lesznek (idővel az ügyfélszolgálati munka csökken, illetve a vásárlóid gyorsabban haladnak végig a sales funneleden).
Ezt a mintát látjuk ismétlődni újra és újra és újra. A River Pools and Spas a vásárlói kérdéseket blogban válaszolta meg (és még a válság alatt is több vevőjük lett, akik gyorsabban vásároltak). Nem kell ragoznom, hogy mekkora érték az, ha megválaszolod a vevői kérdéseket.
6. Remarketing
Előfizetői tartalom
Kattints a gombra és olvasd el, hogy mi mindent tartalmaz az előfizetés, miért éri meg és miért nem akarsz ebből kimaradni.