Ha már ismersz engem akkor tudod, hogy nálunk (a BOOM Marketingnél) a fő fókusz – PPC csatornák közül – mindig is a Facebookon és az Instagramon volt.
Ezzel nincs is semmi gond, ugyanis ez a két csatorna az, ahol a legtöbb cég a leghatékonyabban tud hirdetni. Legalábbis egyelőre.
Ha Te is hirdetsz Facebookon akkor biztosan tudod, hogy az elmúlt hónapokban nem remekelnek túlságosan a srácok. Na nem a hirdetésekről beszélek, azokkal nincs gond. Sokkal inkább a rendszer és a support (vagyis a support hiánya az), ami megnehezíti több százezer hirdető dolgát.
Éppen ezért elhatároztam, hogy most már komolyabban is megismerkedem a többi PPC csatornával, ezek közül az első pedig nem más, mint a LinkedIn.
Ez a cikk most nem egy step-by-step útmutató lesz ahhoz, hogy hogyan tudod létrehozni életed első hirdetését. Sokkal inkább stratégiai szinten vizsgáljuk a dolgokat és segítek megtalálni a választ arra, hogy Neked érdemes-e egyáltalán ezzel a platformmal foglalkoznod.
Vágjunk is bele!
Mi az a LinkedIn?
Kezdjük azzal, hogy egyáltalán mi is az a LinkedIn.
Gondolom nem mondok újat azzal, hogy a LinkedIn alapvetően egy közösségi média felület. Hasonló a Facebookhoz (erre a hasonlóságra többször is utalok még a cikk során) annyi különbséggel, hogy ez egy sokkal szofisztikáltabb közösség, hiszen itt a munka az első.
Sokan viszont nem tudják, hogy LinkedInen is lehet hirdetni, bár maga a hirdetési rendszer elsőre egy kicsit bonyolultnak tűnhet (és másodjára is).
A kiindulási pont szerencsére itt is a kampánycél lesz, tehát először azt kell eldöntened, hogy mit szeretnél elérni az adott hirdetéssel.
LinkedInen az alábbi kampánycélok közül tudsz válogatni:
- Brand awareness (márkaismertség)
- Website visits (weboldal megtekintések)
- Engagement (elköteleződés, valamilyen aktivitás elvégzése)
- Video views (videó megtekintések)
- Lead generation (érdeklődők szerzése a LinkedIn felületén belül)
- Website conversion (előre megadott konverziók elvégzése külső weboldalon)
- Job applicants (álláslehetőségek hirdetése)
Ez a 7 kampánycél határozza majd meg, hogy egészen pontosan milyen lehetőségeid lesznek a továbbiak során.
TIPP: Érdemes a lehető legkonkrétabb célt kiválasztanod amit csak mérni tudsz, mert a LinkedIn algoritmusa messze nincs olyan okos, mint amit a Facebook hirdetéseknél tapasztalhattál. Itt a siker kulcsa a lézerpontos célzáson, a perszonalizált tartalomakon és a konverziók megfelelő követésén múlik.
Nézzük is meg, hogy milyen kampánytípusok közül tudsz majd válogatni.
Milyen LinkedIn kampánytípusok léteznek?
Ahogy korábban már megbeszéltük több mindentől függ majd, hogy melyik kampánytípust érdemes használnod egy adott célra. Ilyenek például a kampányra szánt költségkeret, a megcélzott közönség, a kampány célja.
Minden egyes kampányod elindítása előtt ezeket (is) figyelembe kell venned ahhoz, hogy a legmegfelelőbb hirdetést indíthasd el.
Jelenleg 5 kampánytípus közül tudsz válogatni.
1) Sponsored Content
Az első és legegyszerűbb hirdetési forma a LinkedIn felületén Sponsored Content névre hallgat, amit magyarul talán “kiemelt tartalomként” tudnék lefordítani.
Ez lényegében ugyanaz, mint amikor Facebookon kiteszel egy posztot az oldaladra, majd meghirdeted (akár kiemeléssel, akár profi módon).
Kívülről így jelenik majd meg.
A lényeg, hogy ilyenkor egy meglévő posztot támogatsz meg hirdetésekkel, így azt már nem csak organikusan tudják megtalálni, hanem az általad megadott célközönségnek is meg fog jelenni.
Az eddigi tapasztalataim alapján általában ezeknek a hirdetéseknek a legmagasabb a kattintásonkénti költsége (CPC).
2) Direct Sponsored Content
A Direct Sponsored Content (magyarul talán közvetlen kiemelt tartalom) egy az egyben úgy működik, ahogy a klasszikus Facebook hirdetések.
Ha ezt választod, akkor nem kell posztot kitenned az oldaladra, hanem a hirdetéskezelőn belül állítod majd össze a hirdetés teljes tartalmát. Így sokkal perszonalizáltabb hirdetéseket tudsz készíteni, ráadásul akár többféle verziót is A/B tesztelhetsz a jobb eredmény érdekében.
Kívülről ezek a hirdetések is ugyanúgy jelennek majd meg, mint a sima Sponsored Content kampányoknál, azzal a kivétellel, hogy ezeket csak azok látják majd, akik a célközönségedbe tartoznak.
3) Text Ads
A harmadik – és talán leggyakoribb – hirdetési forma a Text Ads, magyarul szöveges hirdetések névre hallgat.
Ha a Facebook hirdetésekhez szeretném hasonlítani, akkor ezek a szöveges LinkedIn hirdetések lennének a jobb oldali oszlopban megjelenő kampányok megfelelői.
Ezek asztali nézetben a jobb oldalon és a felső sávban jelenhetnek meg, valahogy így.
4) Sponsored InMail
A következő kategória – ami egyben az egyik legkülönlegesebb LinkedIn hirdetés is – az InMail hirdetések.
Az InMail a fejvadászok és B2B marketingesek egyik kedvenc eszköze a leadgenerálásban, de mégsem teljesen ugyanaz, mint a Sponsored InMail névre hallgató hirdetéstípus.
A LinkedIn InMail-nek hívja a belső levelező rendszerét, amelyen keresztül a regisztrált tagok beszélgetni tudnak egymással (hasonló a Facebook Messengerhez, habár ez nem egy külön alkalmazás).
Amit viszont sokan nem tudnak, hogy üzenetet csak a közvetlen ismerősöknek küldhetünk LinkedInen keresztül, a 2. és 3. szintű kontaktokra csakis előfizetéssel írhatunk rá (ami nem egyenlő a hirdetésekkel).
Ezzel szemben a Sponsored InMail jellegű kampányok nem szimpla üzenetek, hanem üzenetként megjelenő hirdetések, melyeket a hirdetéskezelőben tudsz létrehozni és egy adott célközönséget tudsz vele megcélozni.
Ezek így jelennek meg.
5) Dynamic Ads
Végül pedig már csak a dinamikus hirdetésekről kell szót ejtenünk, ami már biztosan ismerős Facebookról is.
Ezek a hirdetések is jobb oldalon jelennek meg a szöveges hirdetésekhez hasonlóan, de egy nagyon fontos különbséggel. Minden egyes hirdetés máshogy jelenik meg, a változók pedig a tagok által megadott adatok lehetnek.
Itt például már a hirdetésekben a nevükön szólíthatod az embereket, de felhasználhatod akár a profilképüket vagy az általuk képviselt cég nevét is.
Ezek így jelennek meg.
Bevallom ezt a hirdetéstípust még nem volt lehetőségem kipróbálni, de B2B szektorban eléggé ígéretesnek tűnik.
Nagyon kíváncsi leszek ezek hatékonyságára, mert a többi csatornán eddig nem sültek el túl jól az ennyire direkt hirdetéseink.
De mégis mennyibe kerül?
Ez mind szép és jó, de térjünk rá a lényegre: mennyibe kerül LinkedInen hirdetni?
Nos, ez egy nagyon jó kérdés, amire – akárcsak a többi platform esetében – sajnos nem fogok tudni konkrét választ adni.
Minden egyes kampányod eredményességét rengeteg tényező befolyásolja majd, ezért én inkább más csatornákkal szoktam összehasonlítani az eredményeket, hogy el tudjam dönteni sikeres volt-e az adott kampány vagy sem.
Persze itt is vannak minimum értékek, ráadásul itt a legmagasabb a belépési küszöb. Kampányonként minimum 10 eurót kell szánnod naponta a hirdetésekre.
Ez elsőre nem tűnik soknak, de azt tudnod kell, hogy LinkedInen kissé másképp épül fel a hirdetések hierarchiája, mint mondjuk Facebookon.
Facebookon már megszokhattad a kampány – hirdetéssorozat – hirdetés hármast, itt viszont a “campaign” a második szintnek, azaz hirdetéssorozatnak felel meg.
LinkedInen tehát campaign group – campaign – ads hármassal tudsz majd dolgozni. Apró, de mégis megtévesztő különbség ez, amit észben kell tartanod az A/B tesztjeid megtervezésekor.
Általánosságban azt tudom mondani, hogy a LinkedIn az egyik legdrágább hirdetési platform a social media channelek közül, mégis érdemes vele foglalkoznod, ugyanis a legtöbb esetben a közönség minősége simán kárpótol ezért.
Kinek érdemes LinkedInen hirdetnie?
Most, hogy már képben vagy a LinkedIn hirdetések alapjaival, beszéljünk egy kicsit arról, hogy mégis kinek érdemes használnia ezt a platformot.
Tapasztalataim alapján mindenkinek, aki B2B területen mozog, ugyanis az elképesztően részletes célzási lehetőségeknek hála lézerpontosan be tudod lőni a számodra fontos célközönségeket.
Kisebb értékű termékek vagy szolgáltatások esetén nagyon jó stratégia kell ahhoz, hogy megérje LinkedInen (is) hirdetned, de szerintem mindenképpen megér egy próbát.
A részletes célzás tényleg remekül működik, ugyanis – míg Facebookon sokan hajlamosak hülyeségeket megadni a profiljukban – LinkedInen a tagok legalább 90%-a részletesen megadja magáról a releváns – szakmai – adatokat.
Erre pedig szükséged is lesz, mert a LinkedIn algoritmusa messze nem olyan okos, mint a Facebooké. Míg a kék óriásnál pár hét alatt simán be tudod tanítani az algoritmust, addig itt nem lesz ilyen könnyű dolgod.
Éppen ezért azt javaslom, hogy még véletlenül se allokáld a büdzséd 100%-át LinkedIn hirdetésekre, mert könnyű mindenféle eredmény nélkül elégetni a pénzt.
Ha konkrétumokra vagy kíváncsi: szerintem akkor érdemes LinkedIn hirdetésekben is gondolkoznod, ha naponta legalább 20-25 eurónak megfelelő összeget el tudsz költeni ezen a platformon.
Ez persze még csak a minimum, hiszen ha 1-2 A/B tesztet is futtatnál, akkor máris napi 50 euró körül járunk.
A másik nagyon fontos szabály, hogy a LinkedIn nem támogatja a magyar nyelvet, így hivatalosan nincs lehetőség magyar nyelvű hirdetések futtatására. Ez persze csak a hivatalos állásfoglalás, van egy pár kiskapu a rendszerben, amit le szeretnék tesztelni a közeljövőben. 🙂
Összefoglalás
Remélem ezzel a cikkel tudtam Neked segíteni abban, hogy érdemes-e a LinkedIn hirdetések felé kacsintgatnod vagy sem.
Én úgy gondolom a legmeghatározóbb faktor ebben a döntésben a budget és a célközönség lesz, ugyanis – jelenlegi – tapasztalataim alapján nem a LinkedInen kapod a legnagyobb értéket a pénzedért.
Éppen ezért az esetek 98%-ában nem a LinkedIn az elsőszámú hirdetési csatornánk egy-egy új projektnél, viszont ha a költségkeret engedi, akkor másodiknak simán befér.