Sok márka számára a tartalommarketing-folyamat összetett és kifinomult utazást jelent. Mielőtt azonban elindulnál vagy irányt váltanál ezen a kalandos úton, esetleg úgy érzed, hogy jelenleg csak kisebb-nagyobb döccenőkkel tudod a kanyarokat bevenni, kritikus fontosságú, hogy elvégezz a weboldaladon egy tartalomauditot. Mivel minden online marketing – és így tartalommarketing – folyamat alfája és ómegája a weboldal, emiatt nem elhanyagolható szempont, hogy milyen minőségű és mennyiségű tartalmak jelennek meg ezen a virtuális névjegykártyán.
Bár az online tartalmak felülvizsgálata hosszú és fáradtságos folyamatnak tűnhet, számtalan előnyt tartogat a céged számára. Ráadásul vannak olyan árulkodó jelek, amelyek alapján mindenképpen megfontolandó a weboldalra kikerülő, illetve az egyéb online tartalmak felülvizsgálata.
Milyen jelek utalnak arra, hogy itt az ideje az online tartalomauditnak?
- Kevesebben olvassák a blogodat
Amennyiben te sem hanyagolod el a statisztikák rendszeres nyomon követését és a látogatottság mérésére – többek között – a Google Analyticset is használod, feltűnhet a csökkenő tendencia. Mármint azt, ami a blogod iránti érdeklődést illeti.
Amennyiben a probléma még a rendszeres tartalomgyártás mellett is huzamosabb ideig fennáll, mindenképpen célszerű megnézni, hogy mi indíthatta el a folyamatot. Nem a célközönségednek megfelelő a témaválasztás? Nincsenek benne releváns, hiteles információk? A stílussal van probléma, esetleg a helyesírással?
Vagy a publikált cikked nem felel meg a SEO-irányelveknek, esetleg az újabb algoritmusfrissítés fogott ki rajtad? Nem reszponzív a cikked felépítése/szerkesztése, ezért a mobilról olvasó látogatókat kapásból elveszíted?
Bármilyen gond áll is a háttérben, érdemes utána járni a kérdésnek, mert ez csupán a probléma gyökere: a látogatottságát veszítő blog újabb akadályokat és buktatókat szül a tartalommarketing folyamataid során.
- Csökken az organikus forgalmad
A kevesebb látogatót elérő blog egyik közvetlen következménye, hogy csökkenni fog az organikus forgalmad is. Mivel a weboldalakon általában a blogszekció az egyetlen folyamatosan frissülő tartalom, nemcsak a márkaépítés és a szakértői státuszépítés miatt, hanem keresőoptimalizálási szempontból is rendkívüli jelentősége van.
Gyakorlatilag amikor a nagy keresőmotorokban megjelenik egy-egy kulcsszavakkal megtűzdelt cikked, azzal tudod hirdetési költségek bevonása nélkül a weboldaladra terelni a forgalmat. Amennyiben a keresőmotorok nem tartják elég jó minőségűnek a tartalmaidat, a blogod kevésbé lesz látható a találati oldalakon, így az organikus elérése is csökkenni fog.
- Drágább lesz a működésed: többet költesz PPC-re és az új leadekre
Alacsony organikus forgalom mellett vagy annak hiányában hirdetések segítségével fogod tudni teljesíteni az üzleti, valamint a marketing céljaidat. Ez azonban nemcsak a PPC költéseidet nyomhatja meg, de így az új leadek is egyre drágábbá válnak, akár 20-40%-kal magasabb áron juthatsz hozzá az érdeklődőhöz. És akkor a konverzióról még szót sem ejtettünk.
Ezzel természetesen nem azt mondjuk, hogy a PPC ördögtől való dolog lenne, de nem lehet csak erre az egyébként egyre drágább eszközre támaszkodni, főleg akkor, amikor esetleg egy tartalmi kincsesbányán csücsülsz. Időszakos – max. 1-2 hónapig – tartó kampányok során, amikor gyorsan kell értékesítened a PPC rendkívül hatékony megoldás lehet. Hosszú távon azonban nem biztos, hogy van annyira kifizetődő, mint a tartalommarketing, hogy megérje csak erre alapoznod.
Itt jön képbe az online tartalomaudit
Ahhoz, hogy ki tudjuk küszöbölni a minőségi tartalom ellen vétett hibákat, először azonosítanunk kell őket és elemeznünk szükséges a rendelkezésre álló adatokat. Ezután meg kell értenünk, hogy a feltárt problémák milyen folyamat részét képezik, majd az eredmények és elemzés birtokában javaslatot teszünk arra, hogyan fogjuk a napfényre hozott hibákat kijavítani.
Az online tartalomaudit hatékony eszköz annak érdekében, hogy a weboldal tartalmát szakmai szemmel is megvizsgáljuk. Mennyire releváns, pontos és vonzó a weboldalra felkerült tartalom? Mennyire jók a tartalomterjesztéshez kapcsolható folyamatok?
A tartalomellenőrzési folyamat megmutatja, hogy milyen tartalmak az igazán hatékonyak a weboldaladon – azaz vonzza a látogatót, esetleg eladásokat vagy leadeket generál –, de azokat sem rejti véka alá, amelyek már elavultak vagy nem hasznosak a weboldal látogatói számára. Ezen felül olyan tartalmi résekre is rávilágít, ahol még lenne helye és teendője a tartalomgyártásért felelős kollégáknak.
(Zárójeles megjegyzés, most kicsit hazabeszélek: nálunk például a web content audit egy átfogó online marketing audit részét képezi. Ennek keretében 3 területet vizsgálunk: a weboldalra kikerülő tartalmak vizsgálata mellett készítünk egy weboldalelemzést és egy közösségi média analízist is.
Ennek köszönhetően egy komplett folyamatban és egységként tudunk a későbbi online marketing folyamatokra vonatkozó tanácsot adni, hiszen a tartalmak mennyisége és milyensége mellett megnézzük azt is, hogy a weboldal önmagában hogyan teljesít – például jó-e a strukturális felépítése, mennyire vonzó a látogatóknak, könnyű-e a navigálni és mondjuk fizetni a felületen – ez a weboldalelemzés.
Emellett a közösségi média jelenlét analízis segítségével azt nézzük meg, hogy milyen a profilod felépítése és minősége, elvégzünk egy közönségelemzést, megnézzük, hogy milyen az ide kikerülő tartalmak minősége és rendszeressége, hogyan zajlik a kommentkezelés és milyen a kommunikációs összhang például a weboldaladdal, illetve más marketingkommunikációs csatornákkal.
Külön kérés ellenében pedig konkurenciafigyelést és versenytárselemzést is elvégzünk, így téve teljesen komplex egésszé a vizsgálatot. De ebből talán látható, hogy nemcsak a saját magunk örömére szajkózzuk a tartalom minőségének fontosságát, hanem valóban hiszünk a hatékonyságában.)
Az online tartalomaudit 8 előnye
A problémák azonosítása mellett, javul az elérésed
Amint elkezded a tartalmaid auditálását, átnézed a weboldalad egyes elemeit és eszközeit, látni fogod, hogy mik okozhatnak problémákat a weboldalad működésében. A felülvizsgálat segítségével a teljesítménnyel kapcsolatos problémák javítása és a hibás hivatkozások kijavítása is megvalósulhat, valamint a weboldal általános elérhetősége is fejlődhet.
Ezek a lépések nemcsak értékesebbé teszik a weboldaladat a keresőmotorok számára – amiért előrébb fogják sorolni a keresési találatok között –, de vonzóbbá teszik a weboldalt a visszatérő érdeklődők és az új látogatók számára is.
Az újra felhasználható tartalmak azonosítása
A weboldal használhatósága, a látogatók hűsége, illetve a keresési rangsorolása az értékes és naprakész információkon múlik. Azonban, még ha ezt figyelembe is vesszük, nem mindig kell a semmiből teljesen új tartalmat létrehoznunk, amennyiben a rendelkezésünkre állnak olyan cikkek, blogbejegyzések és egyéb anyagok, amelyek egy adott cél elérése érdekében újra felhasználhatók.
Tartalomaudit során vegyél figyelembe minden olyan témát, amely a célközönséged számára továbbra is aktuális, de új tényekkel vagy statisztikákkal kiegészítve, aktualizálva ismét közzé teheted, illetve frissítheted a korábban megírt és publikált cikket. Ez több, mint egy blogbejegyzés átfogalmazása: arról szól, hogy több értéket adjunk hozzá új információk beépítésével a már meglévő anyaghoz.
A tartalmi hézagok megtalálása
A tartalmak felülvizsgálata és szelektálása rávilágít arra is, hogy mely területeken hiányos az információátadásunk, azaz milyen témákban nem készítettünk még blogcikkeket, videókat vagy épp infografikákat – amire egyébként a célközönségünk is igényt tartana.
Ez potenciálisan olyan értékes információ lehet, amelyet a közönséged keres. A tartalmi hézagok megtalálásával látni fogod, milyen speciális témakörben lehet szükség új anyagok létrehozására, amelyek a publikálásukat követően tovább fogják növelni a weboldalad és a márkád értékét egyaránt.
További előny, hogy az új témák felfedezése nemcsak a meglévő közönséged elköteleződését növelheti, de új szegmenseket is megszólíthatsz velük. Ezáltal még több lehetőség nyílik arra, hogy a weboldaladra érkező forgalmat eladásokká alakítsd.
A tartalom minősége a keresési találatok rangsorára is pozitívan hat
A tartalomaudit egyik legfontosabb dolga az, hogy értékelje a webhelyen megjelenő tartalmak minőségét – több szempontból is. A teljesség igénye nélkül például:
- Megfelel a szöveg helyesírás szabályainak?
- Stílusában jó, közepes vagy gyenge minőségű?
- A hosszát tekintve, rövidebb és könnyedebb vagy hosszabb és gazdagabb tartalmak vannak többségben?
- Elérik azt a minimum szószámot, amit a Google már értékesnek ítél?
- Jól tagolt – főcím, lead, alcímek stb. – a szöveg? Reszponzívak a bekezdések?
- Megfelelő a kulcsszósűrűség és nincs kulcsszó-halmozás?
- Mi a helyzet a metaadatok töltésével?
- A célközönséghez szólnak és elég értéket közvetítenek?
Fontos választ kapni ezekre a kérdésekre, hiszen a Google algoritmusa például több mint 500 szempontot felvonultató rendszer segítségével skálázza a tartalmakat. A rendszert nem lehet kijátszani, hiszen könnyedén felismeri a nem elég értékes, illetve a rövid és ismétlődő tartalmakat.
Az ilyen kontentekkel dolgozó weboldalak azonban nem ússzák meg szárazon: az alacsonyabb minőségű tartalom miatt büntetni fogják az adott weboldalt és biztosra vehető, hogy a keresési rangsorokban is inkább hátulról lesz az első.
Éppen ezért, értékeld a minőségi tartalmat! Nagyon sokféleképpen lehet egy dolgot elmondani, ezért próbálj meg nem beállni a sorba. Mindig próbáld meg új szemszögből nézni és megvilágítani az azonos témákat, úgy, hogy az olvasásra és kattintásra csábítsa az olvasókat, de közben folyamatosan új ismeretekkel gyarapítsd a tudásukat.
Ne feledd: egy honlap sok cikket elbír, de ha az azokban átadott információ nem képvisel értéket az olvasó számára, akkor az a tartalom gyenge minőségűnek számít. Ennek következménye a látogatók negatív reakciója, a magas visszafordulási arány stb. Emiatt az adott tartalom egyszerűen nem fogja elérni a célját, ráadásul a Google is hátrébb fogja sorolni.
Jobb SEO, kevesebb PPC
Fontos szem előtt tartani, hogy ma már egy tartalom nemcsak az írás stílusa, tematikája, relevanciája által minősül minőséginek. Legalább ilyen fontos megfeleltetni a szöveget a keresőoptimalizálás, azaz a SEO szabályainak is.
A keresőoptimalizálás drasztikusan megváltozott az elmúlt években és ez a változás a javulás irányába mutat. A Google kb. 500 szempont alapján értékeli a tartalmadat és időről időre frissíti a SEO algoritmusát. A legutóbbi éppen 2022. május 25-én ment végbe.
Mit jelent mindez a gyakorlatban? Amit idáig ismertünk és amiről sejtettük, hogy működik, az valószínűleg más lesz, mint ami jövőre vagy akár a következő hónapban működni fog. A jó SEO emiatt elsősorban arra összpontosít, hogy ideális felhasználói élményt nyújtson, másodsorban pedig a keresőmotor kedvére tegyen.
Amennyiben a felhasználóknak-látogatóknak nincs jó tapasztalatuk a weboldaladdal kapcsolatban, a visszatérő látogatók aránya és az oldaladon eltöltött idő is csökkenni fog. Ezeket az adatokat a Google is felhasználja a weboldalad / blogcikked rangsorolása során.
Az általános felhasználói élmény javításával megtalálod azt az egyensúlyt, amely a Google-t is boldoggá teszi, ugyanakkor a felhasználók számára is értékes, elköteleződésnövelő tartalmat kínálhatsz. A felhasználói élmény javításában sokat segíthet a cikkek katalogizálása is a különböző címkék és kategóriák által, de a képek és a szavak számának optimalizálása, valamint a szöveg optimális szerkesztése, tagolása is hozzáteheti az eredményekhez a magáét.
Az organikus keresés láthatóságának javítása
Annak megértése, hogy mi alapján – vagyis milyen kulcsszavak segítségével – szeretnéd rangsoroltatni a weboldaladat, az egyik első lépés a keresőmotorok által kiosztott előkelő helyezések megszerzéséhez. Fontos lépés, hiszen minél előrébb sikerül keveredned a Google találati listáján, az növeli a blogod vagy weboldalad láthatóságát is.
Ehhez első körben meg kell értened piacodat és ki kell ismerned a versenytársaidat. Ezt követően lesz szükség egy SEO-szakember segítségére, aki kidolgozhat egy on-page SEO tervet, amely integrálja a kiválasztott kulcsszavakat a webhely tartalmának és kódjának meghatározott területein. A keresőmotorok, beleértve a Google-t is, ezután meghatározzák a webhelyed rangsorát az oldal tartalma és annak optimalizálása alapján.
Ami fontos tipp, hogy a kulcsszavak nem korlátozódhatnak az oldalak címére vagy az egyes blogbejegyzések címére és minden oldalon használni kell őket. Figyelned kell arra is, hogy legyen elegendő számú célzott long tail kulcsszó, de ne vidd túlzásba őket, a tartalom hosszától függetlenül egyetlen oldalon sem jelenhet meg 5-nél többször. De van még néhány ilyen „apróság”, amire egy SEO-szakember biztosan felhívja a figyelmed.
Struktúra-optimalizálás
Szokták mondani, hogy a weboldal funkcionalitásának és kialakításának csak a fantáziád és a pénztárcád szab határt. Azonban a weboldal tervezés során érdemes nem a saját ízlésedre hagyatkozni, mert célravezetőbb lehet a felhasználók fejével gondolkodni.
A túlságosan bonyolult kialakítás, a túlzsúfolt weboldalak és a túl sok információ a végeredményt illetően mind kontraproduktív lehet a márkák számára. Ha a weboldal nem közli a közvetíti egyértelműen és tömören a felhasználók felé a célját és azt, hogy jó helyen vannak, a látogatók rövid úton lepattannak és több mint valószínű, hogy soha többé nem is térnek vissza. Ökölszabályként mi azt szoktuk mondani, hogy ideális esetben egy zsírúj látogatónak maximum 30 másodperc alatt rá kell jönnie arra, hogy mivel foglalkozik a weboldal és mi a célja.
A tartalomaudit éppen ezért nemcsak a tartalmaid felülvizsgálatában segíthet, hanem abban is, hogy megmutatja, a weboldalon milyen területek szorulnak más felépítésre, milyen típusú struktúra, tartalom és funkció válik be a látogatók számára.
A weboldal céljának egyértelműnek kell lennie, különösen a főoldalon, már a hero shot-on érdemes elkezdeni a kommunikációt a legerősebb értékajánlattal, amit a céged adhat. Így a felhasználók sokkal könnyebben tudják beazonosítani, hogy a megfelelő helyen vannak és rátalálhatnak arra az információra, termékre vagy épp szolgáltatásra, amit keresnek.
A konverziók maximalizálása
Valószínűleg ez az elsőszámú ok az online tartalom, illetve a webkontent audit elvégzésére. Éppen ezért az auditnak meg kell vizsgálnia a weboldal legnépszerűbb céloldalait, azon belül is azok strukturális kialakítását, tartalmát és a cselekvésre ösztönző részeket, biztosítva ezzel azt, hogy maximalizálhassuk a konverziós arányt. Azonban ez nem egyszerű vagy gyors folyamat.
Ha egyedül veted bele magad a tartalomauditba, akár hónapokba is telhet, amíg rájössz, mi működik a weboldalon és mi nem. Mindazonáltal az audit során elvégzett adatgyűjtés, elemzés és a javaslatok megfogadása sikeresen növelheti a megtérülést. Emiatt a ROI közvetlenül kapcsolódik a tartalom teljesítményéhez, ezért nem érdemes lemondani róla.
Amennyiben szeretnéd egy külső szakértőre bízni a piszkos munkát, mert közben a saját feladataiddal és a többi teendővel is haladni akarsz, itt tudsz jelentkezni a weboldalelemzést, webkontent elemzést és social media jelenlét analízist tartalmazó online marketing audit szolgáltatásunkra: