Kilépés a tartalomba
Menü
  • Cikkek
    • Szövegírás
    • Tartalommarketing
    • Tartalomkészítés
    • Marketing
    • Rendszerek
    • Trendek
    • Videomarketing
    • Esettanulmányok
    • Minden cikk
  • Videók
    • Befolyásolási tréning
    • Content Plage 2018
    • Content Plage 2019
    • E-commerce tréning
    • E-mail-marketing-tréning
    • Ecommerce Plage 2017
    • Facebook meetup
    • Gamifikáció meetup
    • Haladó szövegírás tréning
    • Kampány meetup
    • Közösség- és kultuszépítés
    • Landing page tréning
    • Tartalommarketing-képzés
    • Videomarketing
    • Minden videó
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Kontent magazin
  • Kontent Pub
  • No Kontroll
  • Hogyan készítsek ütős…
    • blogbejegyzést?
    • headline-t?
    • hírlevelet?
    • posztot a közösségi médiára?
    • szöveget a weboldalamra?
    • landing oldalt?
    • szöveget a webshopomba?
    • tartalommarketing-stratégiát?
  • Keresés
  • Bejelentkezés
  • Tanulj

    Hogyan készítsek ütős...

    blogbejegyzést?Ezekből a cikkekből megtudod, mi a sikeres blogbejegyzések titka – és hogyan írj te is ilyet (akkor is, ha nem vagy profi szövegíró).
    hírlevelet?„Ha még nincs 10-szeres megtérülésed az e-mail-marketingeden, akkor nem végezted el a házi feladatod.” (Sipos Zoltán) Ezekből a cikkekből megtudod, hogyan írj olyan hírleveleket, amelyek után dől az árbevétel.
    posztot a közösségi médiára?Mindenki a tökéletes posztot akarja, aminek aztán képtelenség ellenállni. Ami nemcsak eléri az embereket, de meg is mozgatja őket. Ezekben a cikkekben bemutatjuk, hogyan írhatsz sikeres posztokat a közösségimédia-oldalaidra.
    szöveget a weboldalamra?A szövegem úgy szólítja-e meg a látogatót, hogy az első 10 másodperc után is ott maradjon? Olyan tartalom kell a honlapodra vagy hirdetésedhez, ami megfogja a vevők figyelmét… és nemcsak olvasmányos, de tényleg elad. Ezekből az anyagokból megtanulod, hogyan készíts kiváló webszövegeket.
    landing oldalt, ami elad?Az árbevétel mindig a landing page-eden születik meg… vagy pusztul el. Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készíts te is hatásos landing oldalt (és keress milliókat egy-egy kampányoddal).
    headline-t?Milyen a jó headline? Hogyan írj olyan címsort, ami megragadja a figyelmet? Ezekből a cikkekből megtudod, mire figyelj, amikor nekiállsz, hogy headline-t írj a cikkedhez, weboldaladhoz, landing page-edhez, plakátodhoz – vagy bármi máshoz.
    tartalommarketing-stratégiát?Hogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Ezekben a cikkekben megmutatjuk, hogyan készítsd el és valósítsd meg tartalommarketing-stratégiád.
    mobilbarát vásárlói útvonalakat?A mikromomentumok a következő néhány év egyik legfontosabb online marketinges trendjét adják. Meghatározzák, hogyan keresünk és fogyasztunk tartalmat mobilon – és hogyan használhatod ezt fel az értékesítésben. A Google által 2015-ben bemutatott trendről ezekben a cikkekben mindent megtalálsz: az elméletet, az egyes lépéseket, és hogy pontosan mit kell tenned, hogy felkészülj a mobilkorra.
    szöveget a webshopomba?Ha azt hiszed, hogy a jó bornak nem kell cégér, akkor zárd be ezt az oldalt. Ám ha már rájöttél, hogy a kommunikáción múlik majdnem minden, akkor ezek a cikkek segítenek, hogy a termékeid valódi értékét megmutathasd az ügyfeleidnek (és így hatékonyabban értékesíts).

    Cikkek

    Szövegírás
    Tartalommarketing
    Tartalomkészítés
    Marketing
    Rendszerek
    Trendek
    Videomarketing
    Esettanulmányok
    Konferenciabeszámolók
    T&C2019
    T&C2017
    inOrbit 2017
    Minden cikk

    Videók

    Befolyásolási tréning
    Content Plage 2018
    Content Plage 2019
    E-mail-marketing-tréning
    E-commerce tréningHogyan vidd sikerre webáruházadat a tartalommarketing, videózás és e-mail-marketing segítségével? Ez a tudásanyag segít eljuttatni a webáruházad a következő szintre és kiszámítható, stabil növekedést és profitot elérni.
    Ecommerce Plage 2017
    Facebook meetup
    Gamifikáció meetup
    Haladó szövegírás tréning
    Kampány meetup
    Közösség- és kultuszépítés
    Landing page tréning
    Tartalommarketing-képzésHogyan kell „tartalommarketinget csinálni”? Hogyan vágj bele? Mi az első, a második, a harmadik és a sokadik lépésed? Mibe bukik bele a legtöbb vállalkozó – és mit csinálnak jól az igazán sikeresek? Ebben a videócsomagban közel 7 órányi videófelvétel található. Ezek segítségével azonnal elindíthatod a tartalommarketinget a cégedben.
    Videomarketing
    Minden videó

    Ingyenes anyagok

    Kontent magazin
    Kontent Pub
    No Kontroll
    E-book a céges blogokról
    Checklist a hírleveledhez
    Landing page checklist
    Tartalommarketing-kisokos
    Ingyenes cikkek
    Ingyenes videók
    Marketing szótár
  • Írjunk neked is?
  • Rólad
  • Konzultációt kérek
  • HUB
    • Mi az a Kreatív Kontroll Hub?
    • Stratégiai tanácsadás
    • Projektmenedzsment
    • PPC
    • SEO
    • Web & Sales rendszerek / Marketing automatizmusok
    • Kreatívok
    • Audit
  • Belépés
  • Előfizetek
Olvasási idő: 13 perc

Hogyan gyakorolj hatást a vevőidre? – Tedd hatékonyabbá az eladásaidat

  • Szerző: Dr. Újszászi Bogár László
  • Kategóriák: Ingyenes, Meggyőzés a marketingben

Gondoljunk csak bele: mennyire könnyű elképzelni egy ortopéd orvosról, hogy szombat este egy szórakozóhelyen bulizik és iszik? Vagy, hogy ejtőernyővel a hátán kiugrik egy repülőgépből?

Valószínűleg nem ez az első gondolatunk vele kapcsolatban.

Ennek az az oka, hogy már beraktuk őt egy - nem rossz értelemben vett - skatulyába a fejünkben és gondolkodás közben nem nagyon tudunk eltérni ettől a berögződéstől.

Az olyan emberekről, akikről nem tudunk sokat vagy akik tőlünk sokban különböznek, gyakran elképzelni is nehéz, hogy milyenek lehetnek és milyen életet élhetnek.

Mindenkiről, akivel találkozunk, gyors ítéleteket hozunk - akkor is, ha ez csak kevés információ alapján történik.

Ez az egyszerűsítés segít az agyunknak az eligazodásban és a gyorsabb gondolkodásban. Ha nem használnánk ezeket a “szűrőket”, a körülöttünk lévő világ kész káosz lenne, amiben lehetetlen lenne kiismerni magunkat.

Azzal, hogy kategorizáljuk a dolgokat és embereket, könnyebben fel tudjuk becsülni az esetleges veszélyeket és nyereségeket, ami nagyban támogatja túlélésünket.

Ennek a jelenségnek a neve: reprezentativitási heurisztika.

(McRaney, D. 2011)

A definíció szerinti meghatározása a heurisztikának azt mondja, hogy bizonyos dolgok valószínűségét az alapján mérlegeljük, hogy egy eset mennyire illik bele az általunk felállított kategóriába.

(Kahneman, Daniel; Tversky, Amos 1972)

Kísérletek

A jelenség megfigyelésére és megismerésére számos kísérletet végeztek a kutatók.

Az egyik leghíresebb ilyen kísérlet Daniel Kahneman és Amos Tversky kutatása, amit 1973-ban publikáltak.

Ennek bemutatására olvassuk el figyelmesen a következő szöveget:

“Donald nagyon intelligens egyetemi hallgató, akinek kiemelkedő eredményei vannak az órákon, azonban hiányzik belőle a kreativitás. Rendmániás, szereti a tisztaságot - az élete minden területén igyekszik rendszert teremteni.

Írásaiban az érzelmeket általában mellőzi, helyette főleg tudományos szövegeket és referenciákat használ.

Nem szereti az embereket, de magasak a szociális sztenderdjei.”

A kutatók az alábbi szöveget és más ehhez hasonló szövegeket mutattak a kísérletben résztvevőknek. Azt mondták nekik, hogy a jellemzés egy olyan csoportból származó emberről szól, ahol 30 mérnök és 70 ügyvéd van - az embereknek pedig el kellett dönteniük, melyik lehet az illető..

Az eredmény az lett, hogy az emberek bedőltek a reprezentativitási heurisztikának.

Bár 70% volt a valószínűsége, hogy az illető, akiről a jellemzés szól, ügyvéd, mégis a legtöbben úgy gondolták, inkább egy mérnökre jellemzők azok a dolgok, amelyeket olvastak.

A kutatók ebből, és más kísérletekből következtetve megállapították, hogy aszerint hozunk döntést valamiről, hogy az új információ milyen kapcsolatban van a fejünkben már bent lévő infókkal.

Ilyenkor az agyunk félreteszi a számokat és az objektív valószínűséget.

(Tversky, A., & Kahneman, D. 1983, October)

Egy másik, az előbbihez hasonló szöveg is hasonló eredményre vezet. Olvassuk csak el:

“Tom egy kétszer elvált ember, aki a legtöbb szabadidejét golfozással tölti. Szereti a szép öltönyöket és egy drága luxus autót vezet. Hajlamos a vitatkozásra, és hogy dühbe guruljon, ha nem ő nyeri a vitát.

Több ideig járt az egyetemre, mint amennyi ideig szeretett volna, most pedig próbálja a ‘szociális lemaradását’ behozni azzal, hogy gyakran jár társaságokba.”

Képzeljük el, hogy ez a jellemzés egy olyan csoportból származó valakiről szól, ahol 30 ügyvéd és 70 mérnök van.

Mire tippelnénk? Mi Tom foglalkozása?

A legtöbben az ügyvédre tennék voksukat, holott - ahogy az előbb is - ebben is mást mond a valószínűség.

(Tversky, A., & Kahneman, D. 1983, October)

Módosítsunk kicsit a kísérleten és nézzünk meg egy harmadik szöveget is:

“Linda egy 31 éves szingli nő, akit nagyon nyíltnak és vidámnak ismernek. Az egyetemen filozófiára szakosodott. Hallgatóként nagyon foglalkoztatta a diszkrimináció témája és a szociális problémák. Számos demonstráción vett részt.”

Gondoljuk végig: mi a valószínűbb? Az, hogy Linda egy bankpénztáros, vagy hogy egy bankpénztáros, aki feminista megmozdulásokban vesz részt?

A legtöbb ember a második választ jelöli meg helyesnek, holott statisztikailag nagyobb az esélye, hogy Linda csak egy ‘sima’ bankpénztáros.

A világon több bankpénztáros van, mint feminista bankpénztáros, viszont a hölgyről kapott információink erőteljesen befolyásolják a róla alkotott észlelésünket és elképzelésünket.

Minél több olyan dolgot hallunk, amely megerősíti a mentális modelljeinket, annál hajlamosabbak vagyunk igaznak vélni azokat. Ezért is tartjuk hihetőbbnek az előbbi példában a második választ.

(Tversky, A., & Kahneman, D. 1983, October)

Egy másik kísérletben Kahneman és Tversky 1982-ben 115 jövendőmondót kérdezett meg két esemény valószínűsíthető bekövetkezéséről.

A résztvevőket két csoportra osztották.

Az egyik csoportnak meg kellett tippelnie annak az esélyét, hogy az USA felfüggeszt mindenféle kapcsolatot Oroszországgal.

A másik csoportnak is tippelnie kellett: annak az esélyét kellett megmondaniuk, hogy Oroszország az USA-val való kapcsolatok felfüggesztése miatt meg fogja-e szállni Lengyelországot.

Az eredmény felettébb érdekes:

A második csoport kétszer esélyesebbnek találta az események bekövetkeztét.

A felvázolt események itt duplán támogatták a résztvevők reprezentativitását, így azoknak tényleges bekövetkezése valószínűbbnek tűnt, mint egy szimpla esemény bekövetkezése.

(Kahneman, D., Slovic, P., & Tversky, A. 1982)

A reprezentativitási heurisztika sokat segíthet nekünk, amikor a veszély elkerüléséről vagy segítségkérésről van szó..

Azonban vigyáznunk kell vele, mert a másik oldalról általánosításokhoz és előítéletekhez vezethet bennünket.

Példák a mindennapi életből

Nem feltétlenül kell tudományos kutatásokba ásnunk magunkat ahhoz, hogy megértsük hogyan működik a reprezentativitási heurisztika.

Gondoljunk csak egy sejkre. Valószínűleg egy fehér köntösbe öltözött szakállas ember jelenik meg előttünk.

Vagy gondoljunk egy cowboy-ra. Szinte már látjuk is magunk előtt a vadnyugat hősét kalapban és csizmában, pisztolytartóval az oldalán, lasszóval a kezében. Ugye?

Nos, ezek csak amolyan ‘ártalmatlan’ példák.

A gond inkább akkor van, ha például megtudjuk valakiről, hogy munkanélküli és egyből arra gondolunk, hogy az illető lusta, nem szeret dolgozni, vagy hogy hátrányos képességű.

Holott csupán ennyi információ alapján nem tudunk valós képet alkotni az emberről és az igazságot látni. De erre sajnos sokszor már nem terjed ki a figyelmünk.

És ez még mindig csak egy szolidabb példa volt.

Ehhez a torzításhoz tartozik ugyanis minden előítélet és általánosítás amit magunkban alakítunk ki másokról vagy a világról és ami igazából nem a valóságot tükrözi vissza.

Ez pedig közel sem veszélytelen, és olykor súlyos tévedésekhez vezethet.

Gondoljuk csak végig, hogy egy bíró vagy törvényszéki döntéshozók ítéletét hogyan befolyásolja az, ha a vádlott úgy néz ki - a döntéshozók szerint -, mint egy bűnöző.

Elég egy terebélyes alkat, egy gonosz nézés, néhány sebhely vagy tetoválás, és máris olyan bűnöket varrhatnak egy ártatlan nyakába, amit el sem követett.

Teljes mértékben érthető tehát, hogy miért fontos, hogy ismerjük és tudjuk használni is - leginkább elkerülni - ezt a torzítást.

A jelenség az üzleti életben

Hogyan tudjuk felhasználni a heurisztikát az üzleti életben?

Nos, először is: kerüljük el.

Próbáljunk meg megszabadulni előítéleteinktől. Ha látunk egy tipikus esetet, vagy egy olyan embert, akiről azonnali véleményünk alakul ki, vizsgáljuk meg a helyzetet. Milyen lehetséges magyarázatok hozhatók fel? Mi az, ami igaz lehet, de esetleg nem gondoltunk rá?

Sokszor teljesen más okok és összefüggések állhatnak a háttérben, mint ami először eszünkbe jut.

Azon kívül pedig, hogy elkerüljük a hibákat, fel is tudjuk használni a jelenséget.

A reprezentativitási heurisztikán alapuló értékelést és döntéshozást az agyunk előszeretettel használja, hogy egyszerűsíteni tudjon.

Például egy vásárló magas minőségre következtethet abból, ha a boltok polcain egy márka és a csomagolása úgy van tálalva, hogy az úgy nézzen ki, mint egy hazai vagy nemzeti márka. Holott kizárólag a design nem mutatja meg a valódi minőséget.

(Kardes, F. R., Posavac, S. S., & Cronley, M. L., 2004)

A befektetések világában is ugyanúgy érvényes ez a jelenség. Sok befektető előnyben részesíthet egy részvényt vásárláskor, aminek mostanában abnormálisan magas megtérülése volt, vagy ha a részvényt kibocsátó cég eredményei kicsit el vannak túlozva - ezzel egy jó befektetési lehetőséget sugallva.

(Chen, G., Kim, K. A., Nofsinger, J. R., & Rui, O. M. 2007)

Azért létezhetnek ilyen esetek, mert megtanultuk: ha valami kacsának néz ki, hápog, és repülni is tud, akkor az valószínűleg egy kacsa.

Ezt a berögződést pedig nagyon nehéz felülírni.

De fordítsuk le ezt a gondolatot és nézzük meg, hogy mit jelenthet egy értékesítési szituációban. Hogyan tudjuk a magunk javára fordítani?

Nos, ha azt hallják az emberek, hogy profik vagyunk, úgy is nézünk ki és úgy is viselkedünk, mint egy profi, akkor valószínűleg tényleg azok vagyunk - bár tényleges bizonyítékkal még nem szolgáltunk róla.

A szakértői kép kialakítása nem csak a tényleges szaktudásunkon múlik.

Ahhoz, hogy mások szakértőnek gondoljanak minket, szükségünk van a többi dologra is.

Gondoljuk végig: mi az, amivel szeretnénk, hogy társítsanak minket? 

Szeretnénk például, ha jó szakemberként tekintenének ránk? Vagy megbízható, őszinte emberként?

Ezután vizsgáljuk meg azt, hogy hogyan tudunk az emberek fejében lévő, megfelelő kategóriába bekerülni! Mit kell tennünk ahhoz, hogy az a kép alakuljon ki az emberek fejében rólunk, amit mi szeretnénk?

Ha sikerül gondoskodni a legfontosabb tényezőkről, akkor képesek lehetünk egy jó ‘márkát’ kialakítani magunknak vagy a termékünknek.

Ezt a stratégiát hatékonyan alkalmazhatjuk az értékesítésnél is.

Mi az, amit szeretnénk elérni a vevőnél? Mit szeretnénk, hogy mit gondoljon?

Tegyük fel, hogy egy családi házat akarunk eladni és szeretnénk, ha a vevőnek az a benyomása lenne, hogy a ház biztonságos környéken van.

Természetesen megtehetjük azt, hogy ezt direkten közöljük vele, de ha nagyobb hatást szeretnénk elérni - és azt, hogy ő maga jusson a saját konklúziójára, akkor csináljuk a következőt:

Mondjuk azt, hogy a lakóközösség nagyon kedves és segítőkész. Az emberek a környéken befogadóak és rengeteg közösségi program van, mind a gyerekek, mind a felnőttek részére.

A szomszédok és a környékbeliek rendben tartják a portájukat és figyelnek egymásra is. A környék nyugodt és csendes, ahol kellemesen pihenhet és kikapcsolódhat az ember.

Anélkül, hogy akár csak egy szót is ejtettünk volna a biztonságról, a fentiek elmondásával - valamint, ha kreatívan hozzá csapunk pluszba még néhány jellemzőt - el tudjuk érni, hogy a vevő fejében az a kép alakuljon ki, hogy a környék biztonságos és nagyon is kellemes lehet ott lakni.

Természetesen ahhoz, hogy egy értékesítési szituációban megfelelően tudjuk használni a jelenséget, más egyéb dologra is szükségünk lesz: például fel kell mérnünk az érdeklődő igényeit, problémáit és vágyait, valamint hatásossá kell tenni a termékbemutatónkat.

Ha gondoskodunk a fontosabb tényezőkről, akkor a reprezentativitási heurisztika eszközével együtt képesek lehetünk hatást gyakorolni másokra és ezzel együtt akár eladásainkat is hatékonyabbá tenni.

Források

  • McRaney, D. (2011). You Are Not So Smart: Why You Have Too Many Friends on Facebook, Why Your Memory Is Mostly Fiction, and 46 Other Way You’re Deluding Yourself, Penguin Group (USA) Inc.
  • Kahneman, Daniel; Tversky, Amos (1972). Subjective probability: A judgment of representativeness. Cognitive Psychology.
  • Tversky, A., & Kahneman, D. (1983, October). Extension versus intuitive reasoning: The conjunction fallacy in probability judgment. Psychological Review 90(4), 293–315.
  • Kahneman, D., Slovic, P., & Tversky, A. (1982). Judgment under uncertainty: heuristics and biases. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Kardes, F. R., Posavac, S. S., & Cronley, M. L. (2004). Consumer inference: a review of processes, bases, and judgment contexts. Journal of Consumer Psychology, 14(3), 230-256.
  • Chen, G., Kim, K. A., Nofsinger, J. R., & Rui, O. M. (2007). Trading performance, disposition effect, overconfidence, representativeness bias, and experience of emerging market investors. Journal of Behavioral Decision Making, 20, 425-451.

Show More

Jelentkezz be és olvasd végig ezt az ingyenes cikket

Még nincs fiókod? Kattints ide és hozz létre egyet ingyen.

Elfelejtetted a jelszavad? Kattints ide

Megosztom
Marketingszoveg.com

Az organikus forgalmad a múlté, míg a versenytársaid közben hasítanak? Derítsük ki együtt, mi a hiba!

Online marketing audit a Kreatív Kontrolltól.

Kattints a részletekért!

A Kontent nem tűnt el, csak átalakult.

Itt az első Kontent Évkönyv!

Részletekért kattints

Üzleti stressz és kiégés ellen: Business Burnout Biblia

Vedd meg a könyvet!

Részletekért kattints

Tartalommarketing-kisokos (122 oldalas ingyenes e-book)

Ismerd meg a tartalommarketing alapjait ebből az e-bookból. 122 oldal könnyen fogyasztható tudás, ingyen.
Kérem az e-bookot

Új ablakban nyílik meg.

ElőzőElőző cikkOrganikus forgalomszerzés – A hashtag (#) jelentése, működése és profi használata
Következő cikkÍgy hozd ki a legtöbbet Google hirdetéseidbőlKövetkező

Ezeket olvastad már?

Így használd fel újra a régi tartalmaid (5 gyakorlati tippel)

Nem minden tartalom öregszik szépen. Mindegy, milyen elhivatottsággal vagy tehetséggel blogolsz, tartalmaid nagy része idővel

Elolvasom »

Így írj szakmai szöveget, hogy a laikusok is megértsék

Tehát el akarsz adni nekem egy duplakarburátoros fúziós szemöldöknyírót. A konkurencia technológiája messze el van

Elolvasom »

Mi fog történni a marketingben 2017-ben? [videó]

Az előző héten megmutatott bevezető videónk után (tessék itt megnézni, ha kimaradt) jöjjön a folytatás,

Elolvasom »

Kreatív Kontroll Informatikai és Médiaszolgáltató Kft.

vezető magyar tartalomfejlesztő ügynökség

  • Telefon: +36-20/372-6226
  • E-mail: info@kreativkontroll.hu
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
  • Etikai kódex
  • Társadalmi felelősségvállalás
  • Kapcsolat
  • Adatvédelmi nyilatkozat
  • Általános szerződési feltételek
© 2022 Kreatív Kontroll Kft. – Minden jog fenntartva.
A jobb felhasználói élmény érdekében sütiket használunk. Elfogadom Nem fogadom el Adatvédelmi elveink
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT

Bejelentkezés

a Kreatív Kontroll-fiókodba

Még nincs fiókod? Kattints ide és regisztrálj ingyen.