Szakmai oldalról van szó, így nem csoda, hogy legfőképpen a szövegírásról esik szó, de önmagában egyik marketingeszköz sem tesz csodákat, ha közben amit nyerünk a réven, elveszítjük a vámon. Azaz mindennek jól kell működnie, ebben pedig az árajánlakérések kezelése különösen fontos. Egy kis tesztet végeztem, hogy meglássuk, mennyire.
Ideje lenne céges borítékokat gyártanunk, ezért több nyomdától is kértem ajánlatot. Bármilyen jó is egy weboldal vagy egy ajánlat, ha nem tudok rendelni. Az ügyfélszolgálat sarkalatos kérdés: a vásárlóknak jellemzően azonnal van szükségük arra, amit szeretnének. Nem kell őket arra buzdítani, hogy másoktól is árajánlatot kérjenek vagy meggondolják magukat a rendelésről. Oldalunkon ezért is működik live chat és a levelekre is igyekszünk nap közben egy órán belül válaszolni. Ez a gyorsaság központi fontosságú. (Természetesen az sem mindegy, milyen módon adunk árajánlatot, de ez egy későbbi bejegyzés tárgya lesz.) De nézzük, hogyan vizsgáztak a borítékgyártók!
A levélben egy eltévedt, ügyetlen vásárlót modelleztem, már csak azért is, mert igazából nyomdai kérdésekben annak érzem magam. Kifutóval rendelkező mintafájlt küldtem, ami azért fontos, mert a legtöbb nyomdában csak olyan borítékot gyártanak, amelynek van néhány milliméteres fehér sáv a minta szélén. A válaszban technikai támogatást is kell ígérni, hogy tudja a megrendelő, milyen fájlt adjon le.
Kértem 300 darab LA4-es méretű (csekk alakú) borítékot és 100 darab C5-ös méretűt (félbehajtott A4-es lap). Egy megrendelőnek természetesen nem feltétlenül kell tudnia, milyenek a pontos méretek, de ezek alapján a gyártónak tudnia kell ajánlatot adnia.
Mivel nem akarom kellemetlen hírbe hozni a nyomdákat, ezért csak kódszámmal jelzem őket. Végül is munkájuk minőségét nem ismerem, csak a reakcióidejükről tudok nyilatkozni.
A legjobb idő: 0 perc
Számomra a legvonzóbb egy olyan nyomdai oldal volt, ahol egy űrlapot kitöltve azonnal árajánlatot is kapok. Beállíthatom, hogy milyen méretű borítékra van szükségem, de még azt is, hogy enyves (a lezáráshoz meg kell nedvesíteni) vagy szilikonos (a lehúzható ragasztócsíkos) legyen. Ezen az oldalon tehát azonnal árajánlatot kapok. A 400 darab borítékot 38 812 forintos áron vállalnák. Ráadásul ezen az oldalon kiváló upsell megoldást is találunk: a rendszer azonnal ajánl levélpapírt is a borítékokhoz, így azok megvásárlása is mindössze egyetlen kattintás!
Ami megdöbbentő volt, hogy a nyomdák oldalán még űrlap sincsen, jellemzően nekem kellett kikeresnem az e-mail címeket, majd azokra írni. Ez alapvető hiba! Mindenképpen legyen könnyen elérhető az e-mail cím, telefonszám és legyen kapcsolatfelvételi űrlap is. Sokan utóbbiakat megbízhatatlannak tartják, de az ügyfelek jelentős része nem szeret telefonálni, ilyesmi miatt pedig az e-mail fiókját nem nyitva meg.
További négy nyomdától kértem ajánlatot. Egyikük jelzett, hogy borítékot nem vállalnak, így az árajánlat kapcsán hárman voltak versenyben.
Tipikus hibák
A legelső válasz már egy órával később megérkezett, ami teljesen elfogadható időpont. Azonban túl sok segítséget nem tartalmazott: a gyártó jelezte, hogy a C5-ös és LC5-ös boríték ugyanaz, valamint kifutósat nem tudnak gyártani (rosszul szerepelt a levélben). A helyes ilyenkor megkérdezni, hogy pontosan mire van szükség, valamint tájékoztatni, hogy mi a kifutó és megkérdezni, át tudná-e alakítani a dizájnt. Mikor jeleztük, hogy elkészítenénk kifutó nélkül, 26 924 forintos árat kaptunk.
Az árajánlatkérést 16 órakor küldtük el. A második válasz már másnap érkezett, reggel 8 óra után. Tehát az előző munkanap végén érkező levelek automatikusan a következő nap kezdetére csúsznak. A 24 órás válaszadási idő elfogadható, ha nem tudjuk megoldani, hogy korábban érkezzék válasz, akkor rendben van, bár mi igyekszünk este, sőt hétvégén is reagálni. Volt, akivel 22 óra után tudtunk megállapodni. De ha a megrendelőnek ez a kényelmes, szerintem érdemes rugalmasnak lenni.
Jelezték, hogy kifutóval nem tudnak dolgozni csak ötszázas példányszám fölött, ezért ilyen kis megrendelésnél a boríték előoldalán 8-8 milliméteres fehér csíkot kell hagyni. Erre a változatra nem küldtek árajánlatot, így vissza kellett kérdeni. Végül még aznap jött az összeg: 27 432 forint, alig több az előzőnél. Előnyük viszont, hogy figyeltek az utókövetésre: küldtek levelet néhány nappal később a kérdéssel, hogy megkaptam-e az árajánlatot. A baj csak az volt, hogy valamit elállítottak, mert egyszerre kétféle érdeklődéssel is fölvettek: a négyszáz leveles mellett egy nyolcszáz darabosra is kaptam ajánlatot, majd emlékeztetőt, pedig ilyet nem kértem.
Azt látjuk tehát, hogy a kevésbé profi oldallal rendelkezők esetében mintegy tízezer forinttal alacsonyabb árat kapunk. A Google találati listájának első oldaláról választottam, és csak egyet, aki nem az organikus listán helyezkedik el jó helyen, hanem AdWordsben hirdeti magát. Ők három nap múlva küldtek ajánlatot, méghozzá 166 155 forintosat. Itt azért nem kicsi a különbség... nyilvánvalóan föl sem merült bennük, hogy jelezzék, kifutóval ilyen drága, kifutó nélkül olcsóbban is megoldható. Ez sem éppen a megrendelőbarát hozzáállás mintapéldája.
Ne maradj le a többi marketingtippről sem! Lájkold Facebook-oldalamat!
Amit mindebből levonhatunk
Valóban előfordul, hogy a megrendelő nem jó anyagot ad le vagy olyasmit kérdez, ami butaságnak tűnik. Ő azonban nem mindennap azzal foglalkozik, mint mi. Egészen más szakmája lehet, valamint a figyelme is teljesen más kérdésekre irányul. Megoldást szeretne egy problémára, ezért pedig pénzt is hajlandó fizetni. Például borítékot akar. Ez nem azt jelenti, hogy elég hátradőlnünk, betennünk a nyomdagépbe a fájlt, aztán fölvenni a fizetséget. Figyelmet és magyarázatot is szeretne.
Természetesen tudom, hogy a legtöbb szolgáltatási területen elképesztő árverseny van, addig-addig ajánlanak egymás alá a cégek, amíg végül többen tönkre is mennek. De nem kizárólag árban lehet legyőzni a konkurenciát. Egy jól használható weboldal komoly többletbevételt jelenthet: ne gondoljuk, hogy az első, számomra is vonzó oldalon nincsenek megrendelések, holott bő tízezer forinttal drágábban dolgoznak! Nekem is tetszett, hogy könnyen és gyorsan kaptam árajánlatot. Ha nem kaptam volna kedvet egy ilyen kis teszthez, már meg is rendeltem volna tőlük. Szintén figyelemre méltó az upselles megoldás, úgyhogy ők bár kevesebb megrendelést kaphatnak, azokon nagyobb haszont realizálnak. Ez is egy üzleti modell.
A másik fontos tényező pedig, hogy a megrendelő igényli, hogy figyeljünk rá. Ha nem kapunk választ, nyugodtan kérdezzünk vissza. Épp a napokban szeretnénk bevezetni egy vállalati CRM-rendszert, a tesztfiók elindítása után pedig a cégtől dedikált tanácsadót is kaptunk, aki kérés nélkül fölhívott. Kíváncsi volt, mire van szükségünk, mit keresünk. Pedig nem nagy értékű termékről van szó: a legkisebb csomag már havi ötezer forintért elérhető. Ám ha néhány évig előfizetünk a szolgáltatásra, mégis megéri a kezdeti energiabefektetés, még akkor is, ha tíz érdeklődőből csak egy megrendelő lesz.
Összességében azt kell mondanom, nem volt tökéletes szolgáltató, amelyik gyorsan, átlátható ajánlatot adott volna, segítséget nyújtott volna, többletszolgáltatás is kínált volna (szerkesztést, levélpapírt stb.) és mindezek után még rá is kérdezett volna hogyan döntöttem. Pedig mindezek együtt fontosak, hiszen minden elvesztett vevő nettó veszteség.
Show More