„Haladó e-mail marketing” alcímű szakmai konferencia fogadott minket a Hotel Gellértben, és úgy gondoltuk, hogy tartalommarketing-ügynökségként nem maradhatunk ki egy inbound marketinggel foglalkozó eseményről. (Facebook-oldalunkon élőben közvetítettük, de itt a részletes beszámolónk első része.)
Kiváló rendezvény volt, összesen két kifogást tudok említeni.
Egyik az, hogy nagyon rossz és káros gyakorlatnak tartom, hogy egy-egy blokk 2 órás. Már a felsőoktatásban is utáltam a másfél-két óráig húzódó előadásokat, mert kényelmetlen ennyi ideig ülni és figyelni (1 óra után lankad az ember figyelme), másrészt nagyon káros is (egy sor civilizációs betegséget össze lehet gyűjteni). Elvétve látok olyat, hogy 40-50 perces blokkokra bontanak egy konferenciát, és ezeket 10 perc szünet követi. Pedig ez a jobb gyakorlat.
Másik az, hogy a 27 500 forintos fejenkénti jegyárért nem szeretnék előadás helyett reklámot megnézni, és a protopmailes előadás pontosan ez volt: sales pitch. (Van mit rajta javítani, mert az állításokat nem támasztották alá hitelesen.)
Tökéletesen megértem, hogy társszervezőként szeretnének minél több reklámpotenciált kihozni az eseményből, mégis keserű szájízünk lesz, ha egy reklámért is fizetünk.
Viszont a konferencia előadásai többségében kiválók voltak.
Nézzük, hogy sorrendben mik hangzottak el.
Ügyfélszerzés inbound marketinggel
Előadó: Damjanovich Nebojsa, Senpai Consulting & HubSpot viszonteladó
Damjanovich Nebojsát nagyon szeretjük, személyesen is kikértük már a tanácsát egyben-másban, és ő volt az egyik oka annak, hogy elmentünk.
Előadását azzal kezdte, hogy az inbound marketingre (amelynek részterülete az email marketing is) tulajdonképpen rákényszerülünk. Rákényszerít minket a reklámadó és a reklámzaj, valamint az, hogy az információszerzés is megváltozott. A mai marketing nem láthatóvá tesz, hanem megtalálhatóvá.
A cél tehát az, hogy ezekre a kihívásokra új és költséghatékony eszközökkel válaszoljunk.
Ilyen költséghatékony eszköz az inbound marketing, ami a hagyományos marketingkommunikációnál 62%-kal olcsóbb cost/leadet ad a cégeknek. (Az inbound marketing és a tartalommarketing egy és ugyanaz. Itt olvashatod el a definíciókat.)
Tudtad, hogy az emberek 86%-a átkapcsolja a tévéreklámokat? 91%-uk pedig leiratkozik a hírlevélről, ha nem tartalmat, hanem reklámot kap. Ez a klasszikus „outbound” marketing, amikor a potenciális ügyfeleid mindennapi életét próbálod reklámokkal megzavarni. Lehet az a reklámfilm a világ legkreatívabb reklámfilmje, de ha az ügyfeled YouTube-videót akar nézni, akkor át fogja ugrani.
Logikus lépés, hogy akkor inkább olyan marketingtevékenységünk legyen, amit az emberek szeretnek. Vagyis adjunk értékes tartalmakat, amiket amúgy is keresnek, amik válaszolnak a problémáikra. Sőt, perszonalizáljuk a tartalmakat.
Értsük meg az ügyfeleket.
Nebojsa kiemelte a content mellett a context fontosságát is. Az előbb említett reklámszpotot natív környezetben például megnézném: ez jó context. A megfelelő időben a megfelelő ügyfélnek a megfelelő tartalmat adjuk, így a marketing hatékony, folyamatos (nem kampányszerű) és szerethető lesz.
A jó inbound marketing lefedi a teljes vásárlói útvonalat. Ismertséget szerez, majd leadet generál és konvertál, elad és utókövet (keresztértékesít vagy upsell-ajánlatokat tesz). Mindehhez pedig nagyon sok tartalomra van szükség: 40-50 landing page-re, sok tucat automatikus emailre, blogbejegyzésekre, közösségi médiás állapotfrissítésekre, letölthető anyagokra és így tovább.
Hogyan kezdj neki?
- Legyen egy keresőbarát honlapod
- Készíts rá releváns, érdekes, szórakoztató és egyedi tartalmakat
- Építsd fel a közösségedet
- Automatikusan oszd meg a kész tartalmaidat (itt jön be a marketingautomatizálás egy funkciója: automatizálható terjesztés)
- Írj hírleveleket és eDM-eket
- Készíts olyan tartalmakat, amelyek letöltéséhez regisztrálni kell
- A megszerzett leadeket érdeklődésük és minőségük szerint értékesítési üzenettel keresd meg.
Nebojsa előadásának diáit itt érheted el.
Tartalomgyártás és látogatók toborzása lead generáláshoz
Előadó: Szalghári Éva, fps webügynökség
Az előadás jól összefoglalta a tartalommarketing alapjait. Már nemcsak reklámzajról beszélünk, de tartalomzajról is: minden percben 2,4 millió Google-kereséssel próbáljuk megtalálni a legrelevánsabb tartalmat.
A kulcsszó a relevancia és a minőség: a tartalom nem a cégednek szól, hanem a vásárlódnak. Nem a te brandüzeneted a legfontosabb, hanem az, hogy a kérdéseit megválaszold (és a válaszok után mehet a brandüzenet).
Szimpatikus szemlélet, hogy a tartalomstratégiád és tartalommarketinged célja, hogy élményeket adj az ügyfeleidnek. Bár nem volt haladó szint (végül is nekünk az sem mondhatna újat, ha valóban szakemberek vagyunk), de még olyan friss terület ez, hogy az alapok is újdonságot jelenthettek sok résztvevőnek.
Az előadás diái és a szerző összefoglalója.
Adatbázisépítés a social médában
Előadó: Fábián Levente, eOptika
Kiváló saját esettanulmánnyal jelentkezett Fábián Levente, akinek előadása a konferencia egyik csúcspontja volt.
Maga a Facebook óriási lehetőségeket kínál egy B2C cégnek, hiszen 4,8 millió magyar felhasználót (Social Daily statisztikája) érhetünk el nagyon olcsón. A platformra szórakozni jár mindenki, és ha ebbe a cseverészős hangulatba egy cég játékkal be tudja vinni a marketingüzenetét, azzal adatbázist építhet (és utána eladásokat növelhet).
A jó játék persze nem magától értetődő. A felhasználó szórakozni szeretne, értékes nyereményekért játszana (tehát magára a termékre szüksége lenne), és gyorsan szeretne játszani (1-2 hét alatt derüljön ki, hogy nyert vagy sem).
A cégnek más szempontjai vannak: célközönségből szeretne releváns adatbázist építeni (tehát potenciális ügyfeleket kell elérnünk, nem a nyereményvadászokat). Emellett legyen olcsó, könnyen fejleszthető és mobilról is játszható (hiszen az emberek 79%-a mobilról is facebookozik).
Levente kiemelte, hogy az adatgyűjtésnél próbáljunk minél kevesebb mezővel dolgozni, mert minden további sor 11%-kal csökkenti a konverziót. (Tehát ha név és e-mail cím mellett bekéred például a várost is, akkor átlagosan 11%-kal kevesebben töltik ki.) Az egyszerű regisztráció több feliratkozót jelent.
Kiváló megoldás a „szerencselink”: a játékos pluszpontokért meghívhatja ismerőseit is, így a játék virálisan terjedhet.
Játékformátumban olyat érdemes választani, ami nem „melós” (egy esszé megírása pl. az, és azt feldolgozni is tovább tart), illetve hamisítani sem könnyű (mint pl. a fotókat). Adja magát a feleletválasztós kvíz.
A díjak kiválasztásánál figyeljünk arra is, hogy a célközönségünk mennyire tűri vagy kerüli a kockázatot. Ha jól tűrik, akkor egy nagy nyereménnyel sikeres lehet a játék, de ha kockázatkerülők, akkor adjunk több kisebb nyereményt is (így nem fogják azt gondolni, hogy „á, úgysincs esélyem”).
A nyereményjáték szabályzatát tőmondatokban és egyértelműen írjuk le. Nagyon sokba kerül, ha tömegesen félreértik a feltételeket (és mondjuk több embert kárpótolnunk kell, hogy a cég imázsa ne sérüljön).
Hirdetésekkel, szoftverköltségekkel és munkaórákkal együtt egy játékost 50 forintért értek el, és 93 forintjukba került egy hírlevélfeliratkozó (az új feliratkozók 41%-a pedig vásárló lett). A kampányuk 4 hónap után nyereséges lett.
Az előadást olvasd el, megéri.
Nemcsak a Mentalista képes rá! (Gyűjtsd össze az adatokat, profilozz és növeld az eladásaidat!)
Előadó: Fialka Krisztina, Reach Media
Sokszor kérnek tőlünk DM-leveleket, eDM-eket és hírleveleket. Ha megkérdezzük, hogy kiknek megy majd ki az anyag, akkor gyakori válasz, hogy valamilyen vásárolt listára. Ez probléma, mert általában illegális, másrészt a hatékonysága kacagnivaló. Ilyenkor szoktuk azt javasolni, hogy építsenek inkább saját adatbázist.
Mégis hogyan kell adatbázis építeni?
Erről szólt Fialka Krisztina előadása, aki a jogi háttérrel kezdte: nem küldhetsz reklámanyagot olyan embernek, aki ehhez előzetesen nem járult hozzá egyértelműen. Röviden: a robotokkal gyűjtött nagyon olcsó adatbázis illegális. Vagy építs saját adatbázist, vagy olyan adatbázis-tulajdonos listájára küldj, ahol a feliratkozók megengedték, hogy marketinganyagokat küldj nekik (ilyen pl. ügyfelünk, az Optimusz adatbázisa).
Adatbázist építhetsz:
- partner segítségével
- weboldaladon (hírlevélfeliratkozás, regisztráció)
- Facebookon (lájkok, alkalmazások, nyereményjátékok)
- offline rendezvényeken (pl. egy konferencián vagy networking-csoportban)
- online nyereményjátékokon
- Mobilon és mobilapplikációval
- telemarketinggel (ez a legkevésbé hatékony)
Ezekből primer adatokat kapsz (amit konkrétan kitöltenek, hogy név, e-mail cím és így tovább), illetve származtatott adatokat szerezhetsz (hogyan viselkedik, mire reagál, mi érdekli stb.).
Krisztina kiemelte, hogy nem ért egyet azzal, hogy minden plusz mező 11%-kal csökkenti a konverziót. Mi hajlunk arra, hogy ez tényleg így van.
A megszerzett adatokat folyamatosan kezelni kell: frissíteni a változásokat (új végzettség, új lakhely stb.), mélyíteni (új viselkedésalapú információkat gyűjteni), illetve törölni (inaktív e-mail címeket. Ez utóbbi azért kiemelten fontos, mert súlyos büntetéseket kerülhetünk el (ha túl sok visszapattanásunk van, akkor az e-mail szolgáltató spamnek jelöl minket).
Ezután jöhet a szegmentáció. Itt az igényeik alapján csoportokba rendezed az adatbázist, és minden csoportnak egyedi, „csoportra szabott” marketinganyagokat küldesz. Például szegmentálhatsz nemek szerint, és a férfiaknak küldhetsz olyan eDM-et, ahol egy nő bájait csak egy plüssnyúl takarja el. Igen egyszerű lelkek vagyunk.
Ugyanígy a nőknek és a gyermekes nőknek is mehet eltérően illusztrált eDM. Egy fiatal nőt valószínűleg a farmer és a kistáska jobban érdekli, míg a kismamát a gyermekjáték és a babakocsi.
Szegmentálhatsz viselkedés és aktivitás szerint is. Például a vásárlóid kaphatnak egy 20%-os kedvezményt, mert tudod, hogy valószínűleg ez az akció elég az új vásárláshoz. De ha valaki még nem vásárolt, őt egy 30%-os kedvezménnyel próbáld meg rábírni a vásárlásra.
Második rész: Leadgenerálás és revenue marketing
Show More