Biztos hallottad már, hogy a lista milyen értékes, mert a marketinges csapból mindig ez folyik. Ez nem véletlen: a feliratkozóidat közvetlenül és személyesebben érheted el, hirdethetsz nekik, és szívesebben vásárolják meg a szolgáltatásaidat.
A feliratkozó többet ér, mint a látogató. Minden feliratkozó felteszi a kezét, hogy őt bizony érdekli, amit mondasz, és időnként küldhetsz neki hírlevelet vagy akár egy hirdetést is.
A feliratkozással lépünk a legmodernebb marketingkommunikáció területére, amit Seth Godin „permission marketing”-nek nevezett el a '90-es évek végén. Alapvetően nem a termékekből van elegem (mert azokra továbbra is szükségem van), hanem a célzatlan reklámzajból, amit nem kértem – ezért bizonyos cégeknek megengedem, hogy reklámozzanak nekem, hiszen érdekel a szolgáltatásuk.
Így az ügyfél megőrizheti az ép idegrendszerét, a cég pedig olyan embereknek hirdethet, akik már jelezték, hogy őket érdekli a cég szolgáltatása.
Ez olcsó, etikus és modern.
Ebben a cikkben azt vesszük át, hogy hogyan optimalizáld úgy az oldaladat, hogy minél több érdeklődő eljusson a feliratkozásig.
1) Adj exkluzív és minőségi tartalmat a feliratkozóknak
Ezzel rögtön megválaszoltad a „miért érné meg nekem feliratkozni?” kérdést, ami kimondva-kimondatlanul mindenkiben megvan. Az exkluzív tartalom lehet egy „csali” (olyan anyag, amit meghirdetsz, és feliratkozással tölthetem le), illetve olyan tartalom és kedvezmény, amit a blogról vagy céges oldalról az egyszeri látogató nem érhet el, mert az exkluzív tartalom a feliratkozó jutalma.
A feliratkozás ugyanúgy egy tranzakció, mint a vásárlás. A feliratkozód az e-mail címét (és közvetve a figyelmét) adja neked azért, hogy valamilyen értéket kapjon cserébe. De nem fognak feliratkozni, ha nem bizonyítod a feliratkozás értékét.
Mindez azt jelenti, hogy önmagában az exkluzivitás nem elég. Keresd meg azokat a témákat és részterületeket, amelyek a célpiacodat szenvedélyesen érdeklik, illetve nagyon hasznosak. A kutatás után pedig készítsd el jól: írj olvasmányos szöveget, készíts jó dizájn, alaposan kutasd a témát, tehát egy szóval: minőség.
Ebben szívesen segítünk neked – írj a jobb alsó sarokban megbúvó csetablakba!
2) Végezz A/B teszteket
Tudod, mi a különbség az „Iratkozz fel” és az „Állásajánlatokat kérek” szövegek között? Mindkettő egy feliratkozási gombon volt, és mindkettővel ugyanarra a hírlevélre iratkozhatott fel a látogató. Utóbbi viszont 254%-kal több feliratkozót hozott.
Tudod, mi a különbség egy zöld és egy piros banner között? A piros 20%-kal emelte az átkattintások számát.
Ezek egyébként oldal- és célpiacfüggő változtatások, amiket neked kell megtalálnod (lehet, hogy nálad a pirosat megveri a zöld). Viszont csak úgy találhatod meg, ha folyamatosan tesztelgeted a különböző változatokat.
Kiindulási alap: legyen a szöveg ultraspecifikus és kommunikálja a feliratkozás előnyét.
3) Tartsd a látogatót az oldaladon
Biztos megfigyelted, hogy a nagyáruházakat néha labirintusszerűen rendezik be, és a termékek nem követik a logikus bevásárlólistádat (először kenyér, aztán tej, aztán kávé stb.), és közben szól valami lagymatag popzene. Mindennek két célja van: egyik az, hogy minél több terméket lássál, a másik pedig az, hogy kényelmesen és nyugodtan sétálgass a boltban... mert ha tovább maradsz, akkor több terméket vásárolsz meg.
Ez az interneten is működik: minél tovább marad valaki az oldaladon, annál valószínűbb, hogy fel fog iratkozni, esetleg vásárol. Az oldaladon töltött időt cikkolvasással tölti, tehát sokkal több percet kapsz a hitelességed felépítésére és a szakmaiságod megmutatására.
Ehhez egyértelmű navigálás és kiváló, olvasmányos anyagok kellenek.
4) Csökkentsd a betöltési időt
Nevetséges dolog, hogy az oldalad legnagyobb ellensége nem a csapnivaló tartalom... hanem a lassú betöltés.
1 másodpercnyi késlekedéssel a látogatók 7%-át elveszítetted.
3 másodperces betöltési idő felett a látogatóid 40%-át elveszítetted.
Hihetetlenül türelmetlenek vagyunk.
A betöltési sebességet leginkább a nagy, optimalizálatlan képek és a szintén optimalizálatlan JavaScript duzzasztja hosszú másodpercekké (valamint a rossz tárhelyszolgáltató a lassú szervereivel), tehát ezeket nézesd át és javítsd.
És persze fontos az is, hogy a gyors betöltési sebesség után a látogatód ne csapnivaló tartalmat kapjon, mert akkor is el fog kattintani. De az már a következő lépcső.
5) Készíts minőségi tartalmat
Ha a tartalmaid rosszak, akkor senki nem fog feliratkozni, még akkor se, ha amúgy tökéletesen feliratkozásra optimalizáltad az oldaladat.
Sajnos az egyflekkes semmitmondó írásokkal tele van az internet. Unjuk, ásítunk és elkattintunk, mert semmi újat nem tudunk meg. Semmi mélységet nem kapunk ezekből, semmi olyat, amit szívesen osztanánk meg.
A tucattartalmat megöli a content shock.
A rossz tartalomra nem fognak linkelni, ezért rangsorolni sem tudsz vele.
A rossz tartalmat nem fogják megosztani, ezért a közösségi médiában nem lesz szavad.
A rossz tartalom nem épít neked szakértői státuszt, sem hitelességet, mert nem láttat téged szakértőként. Az olvasód azt fogja érezni, hogy azt a semmitmondást ő is le tudná írni a témáról, pedig ő nem szakember.
A rossz tartalom miatt nem lesznek visszatérő látogatóid.
A rossz tartalommal nem tudod pozicionálni magad, mert nem emelkedsz ki. Egy leszel a sok közül és beleolvadsz a tömegbe.
A rossz tartalom nem fog meggyőzni, hogy tőled érdemes vásárolni.
És ma óriási tartalomkonkurenciád van, ezért mindennél fontosabb, hogy ha publikálsz valamit, akkor az kiváló legyen. Gyakorlatilag minden témát megírtak már, a te dolgod az, hogy jobban írd meg.
6) Több helyen lehessen feliratkozni
Hiszen növeli a feliratkozás esélyét, ha az oldalsávban... a bejegyzésekben... meg egy külön oldalon is megtalálhatom az űrlapot.
Ráadásul ha magamtól eszembe jut a feliratkozás, akkor nem kell megkeresnem az egyetlen elbújtatott mezőt, hanem bőven ellátsz a lehetőséggel.
7) Minden felesleges mezőt törölj
Rendszeresen látjuk ügyfeleink kapcsolatfelvételi űrlapjainál, hogy 20 különböző adatot elkérnek egy egyszerű kapcsolatfelvételhez. Cégnév, telephely, cím satöbbi.
Komolyan kell mindez egy kapcsolatfelvételhez? Egyáltalán nem.
Sőt, a statisztikák szerint minden egyes pluszmező átlagosan 5-10%-kal csökkenti azok számát, akik ki fogják azt tölteni és végül felveszik a kapcsolatot (vagy feliratkoznak). Senki nem akar dolgozni, és a hosszú, elidegenítő űrlap messziről ordítja, hogy ezt kitölteni 10 perces munka lesz.
Olyan egyszerűvé akarod tenni az űrlapkitöltést, amennyire emberileg lehetséges. És hidd el, hogy minden adatot meg lehet kérdezni később – a cél az, hogy a kezdeti elköteleződést megszerezzük (ha ez megvan, akkor utána szívesen válaszolnak a follow up emailedre, amelyben adatokat kérsz tőlük).
Az ideális feliratkozási űrlapon egyetlen e-mail címet kérsz. Tényleg szükséged van a nevére? Dehogy van szükséged (de amúgy elkérheted azt is, viszont ne borzold az idegeiket azzal, hogy a keresztnevükre és vezetéknevükre külön mezőben kérdezel rá).
8) A feliratkozási űrlap legyen egyértelmű
Ne kelljen keresni, illetve gondolkodni. Az űrlapot tedd a hajtás fölé az oldalsávba, és mind dizájnban, mind szövegezésben különítsd el az oldalad többi részétől. Első ránézésre legyen egyértelmű, hogy itt lehet feliratkozni, ezeket kapja a feliratkozó, ide írja be az e-mail címét, ezt a gombot nyomja meg.
9) Használd a tömeg erejét
Volt már, hogy egy zenét azért hallgattál meg, mert „hát, ha ennyien hallgatják, akkor lehet, hogy tényleg jó”? Esetleg egy filmet csak azért néztél meg, mert „biztos van ebben valami, ha mindenki erről beszél”?
Vagy mondjuk két ismeretlen sajt közül azt választottad, amelyiket többen vásárolják?
Biztos vagyok benne, hogy hoztál már döntést arra alapozva, hogy sokan meghozták már azt a döntést. Ezt hívjuk szociális visszaigazolásnak, és pontosan azért van nagy ereje, mert biztonságot ad. Ha sokan választanak valamit, akkor azt érezzük, hogy biztonságosan választhatjuk mi is azt.
Az tűnik a jó döntésnek. Az a kipróbált választás.
Persze időről időre hozunk rossz döntést, és tisztában vagyok azzal, hogy a tömeg nem tévedhetetlen (sőt!).
Viszont ezt használd ki: írd ki például, hogy „csatlakozz 1234 feliratkozóhoz”. Hiszen ez alátámasztja, hogy valami értéket csak adhatsz, ha ennyi ember már feliratkozott... ráadásul a látogatód semmiképp sem akar lemaradni.
10) Pop-up és exit pop-up
A legendásan gyűlölt pop-up.
A helyzet viszont az, hogy általában növeli a feliratkozások számát. Ehhez mondjuk az kell, hogy az oldalad hiteles legyen, a feliratkozás értékét egyértelműen kommunikáld és a pop-upba a legmeggyőzőbb marketingszövegedet rakd.
A pop-up megjelenését beállíthatod, hogy már az oldal betöltésénél felugorjon, avagy csak némi görgetés után (esetleg meghatározott idő után). Az exit pop-up akkor ugrik fel, amikor bezárná valaki az oldalt, és célja, hogy az oldalt elhagyni kívánó embereket is visszacsatornázza.
Mindennél fontosabb, hogy teszteld. Ha azt látod, hogy a bounce rate megugrik és mindenki utálja, akkor azonnal szedd le. Ha működik és szeretik, akkor szereztél rengeteg plusz feliratkozót.
11) Készíts egy külön feliratkozási oldalt („squeeze page”)
Ezen oldal egyetlen célja a feliratkoztatás. Az oldalsávhoz vagy egyéb helyekhez képest sokkal több helyed van a meggyőzésre.
A külön oldal legnagyobb előnye az, hogy magát az oldalt linkelheted és hirdetheted (az oldalsávban szereplő űrlapot elég bajos linkelni, ugye).
12. pont lehetne, hogy időnként hívd fel a figyelmet arra, hogy a látogatód iratkozzon fel, mert érdemes. Pont ezt teszem most: nézd meg, hogy milyen hírleveleket szoktunk küldeni, és ha ez tetszik, akkor oldalt iratkozz fel.
Show More