9 módszer, amivel első évében hazavághatod üzleti blogodat

Egy üzleti blog az egyik leghatékonyabb leadszerző eszközöd lehet, ha jól csinálod. Kezdőként viszont könnyen elkövethetsz egy sor olyan hibát, amelyek aztán néhány hónap alatt falnak vezetik a kísérletet. Ez azért lenne szomorú, mert így elkönyvelheted magadban, hogy talán a céges blogok mégsem működnek. (Így viszont elesel egy brutálisan jól működő felülettől.) Figyelj, mert ha ezt a cikket elolvasod, elkerülheted a végzetes baklövéseket. Nézzük a 9 blogolási hibát a megoldásukkal együtt.

1. Fogalmad sincs, kinek írsz.

A blogolást nem azzal kezded, hogy írni kezded az első posztot. Nem a témagyűjtésnél és nem a dizájnnál. Az első lépés: a célközönséged pontos meghatározása. Ha nem szánsz időt arra, hogy meghatározd a blog célközönségét, a buyer personákat, akiknek írsz, akkor fel is adhatod, mert néhány hónap után értetlenül állsz majd, azon gondolkodva, miért sikerül legfeljebb egy-egy poszttal kiemelkedő sikert elérned, és miért nem alakult ki stabil követői bázisod. Mielőtt egyáltalán elkezdenél témákat gyűjteni, a lehető legpontosabban meg kell adnod a közönséget: tudnod kell, férfiak vagy nők alkotják-e többségében, hogy mennyi az átlagéletkoruk. Hol laknak és mikor neteznek? Milyen munkájuk van? Milyen problémák foglalkoztatják őket a mindennapokban? Mire keresnek választ? Ha egy terméket akarsz eladni, komoly piackutatást végzel, hiszen tudnod kell, hogy hogyan juthatsz el leghatékonyabban a közönségedhez, mire reagálnak a legkedvezőbben. A blogod sem más, itt a szövegeidet kell eladnod. Ehhez pedig pontosan olyan tartalmakat kell gyártanod, amilyenekre közönségednek szüksége van.
A tartalommarketingben a tartalmaidra gondolj termékként.
Ha ez megvan, már tudni fogod, hol keress témákat, milyen stílusban írj, milyen csatornákon érdemes terjesztened a tartalmat és így tovább. Ne sajnáld az időt a kutatásra, mert így is beletelik majd néhány hónapba, amíg rájössz, hogy pontosan miről szól a blogod. A Yotpo bloggereinek például több mint hat hónapba telt, mire stabil növekedést tudtak felmutatni. Kipróbáltak minden létező eszközt és fogást, de kaotikusan, különösebb stratégia nélkül – ez pedig probléma. x_modszer_buyer_yotpo

A Yotpo bloggerei már fél éve blogoltak, mire rájöttek, hogy rossz témákat kínáltak – júliusban konkrétabb tervet dolgoztak ki, odafigyelve a célközönségre.

Beszéljünk is egy keveset a stratégiáról.

2. Nem tervezel előre

A blogod a tartalomstratégiád része, de saját stratégiára is szükséged lesz hozzá. Ha véletlenszerűen posztolsz, ha a különféle tartalomtípusokat véletlenszerűen váltogatod, nem figyelsz az időpontokra, akkor még az adataidat is sokkal nehezebben fogod tudni értelmezni. Stabil olvasóbázist kialakítanod pedig embert próbáló feladat lesz. Először is: célközönség meghatározása után nézd meg, milyen tartalomfajtákat kedvelnek a legjobban. Hosszú szakmai cikkeket osztanak a LinkedInen? Szívesebben néznek videókat? A listacikkek vagy a közvetlenebb sztorik népszerűbbek a körükben? Ezután tervezd meg, hogy mikor fogsz posztolni. Keress esettanulmányokat, figyeld a közönséged aktivitását, és előre jelöld ki a napokat, amikor új bejegyzéseidet közzéteszed. Végül határozd meg a témákat is. (Nyugalom, mindjárt rátérünk, hogyan.) Készíts tartalomnaptárat. A legjobb, ha már hónapokra előre pontosan tudod azt, hogy miről és mikor fogsz írni. Egy profi blognál akár fél évre előre elkészül a content calendar. Ezzel a zsebedben átláthatod, kézben tarthatod a tartalomkészítési folyamatot. (És könnyebb több szerzővel vinni egy blogot. A tartalomnaptár egy operatív doksi: nem az asztalfióknak írod, hanem a munkádat kell megkönnyítenie.) x_modszer_content_calendar

Valami ilyesmi a célod – nyisd meg bátran az Excelt és kezdj tervezni.

De vigyázz, ne vésd kőbe a terveidet: teszteld a tartalmakat különféle csatornáidon, figyeld, mennyire népszerűek, hányan olvassák a posztokat és hányan osztják meg, és ennek megfelelően módosíts. Légy rugalmas, mert minden stratégia folyamatosan avul. A most olvasott blognak is van publikációs naptára. A HubSpot fenti sablonja csak minta: a naptáradba olyan oszlopokat vegyél, ami a te munkádat segíti.

3. Túl keveset posztolsz. Vagy túl sokat

Az első hónapok a kísérletezésről szólnak. Az egyik, amit meg kell tudnod, hogy milyen rendszeres posztolással érheted el a legjobb eredményeket. A legtöbb esetben heti 2-3 poszt a legjobb megoldás, ez azonban nagy általánosítás. Egyes statisztikák szerint a naponta posztoló blogok több tíz százalékponttal több leadet hoznak, ám mi már láttunk olyat, hogy valaki havi négy erősen szakmai bejegyzéssel szerzett nagy mennyiségű értékes leadet. A legnagyobb hiba: ha hagyod, hogy a mennyiség a minőség rovására menjen. Teljesen mindegy, naponta posztolsz-e, ha olvashatatlan, rövid szóhalmokat társz az olvasó elé. Az 5 évvel ezelőtti tisztán SEO-alapú blogolás (amikor több ezres hálózatokra linképítés céljából posztoltak párszáz karakteres, sokszor géppel legenerált szövegeket az erre szakosodott szakemberek) ma már halott. Szóval mennyit posztolj? Attól függ, természetesen. Mi a célod a bloggal – látogatószerzés, leadgenerálás? Mi a célközönséged igénye, mennyit tartalmat olvasnak érdeklődéssel? Mennyi tartalmat tudsz hatékonyan terjeszteni? A HubSpot benchmark-adatai szerint (lsd. alább) a legtöbb esetben két-háromnaponta érdemes publikálnod. Ezt az ütemet pedig tartanod egészen addig, amíg nincs 3-400 poszt a blogodon. x_modszer_hubspot_gyakorisag Rengetegnek hangzik, ugye? Ne ijedj meg, olyan módszer ez, amely bizonyítottan működik. A régi tartalmaid ugyanis nem olyanok, mint a tévéreklámok: nem egyszer használatosak, hanem folyamatosan generálják neked a forgalmat. A HubSpot esetében például úgy találták, hogy a látogatók 75, a leadek 90 százaléka a régi posztokból érkezik.
A tartalmaid értékesek, én ezt tartalomtőkének hívom.
Hidd el, megéri legyártani ezt a rengeteg tartalmat, de csak akkor ha valódi értéket adsz vele a célcsoportodnak.

4. Túl sok témáról akarsz írni

Read More

Az üzleti blogod hatástalan. De ezzel az 5 ponttal kijavíthatod

Üzleti blogot nem azért vezetsz, mert épp ez a trend, hanem azért, hogy az ügyfeleiddel kommunikálj, építsd a márkádat vagy eladásokat szerezz. Ha az üzleti blog nem segít hozzá a fentiekhez, akkor csak az idődet pazarlod. De ez a cikk épp azért született, hogy a blogodat egy új szintre emelhesd. Arra a szintre, ahol hatékony. (Mint pl. nekünk.) Az alábbiakban elolvashatod a legjobb gyakorlatokat, amelyeket több száz és ezer sikeres üzleti blog tapasztalataira alapozunk.

1) Ismerd a célpiacod és célozz réspiacra

Első lépésben határozd meg az ideális vásárlódat, majd csak neki írj. A legtöbb céges blog azért lesz súlytalan, mert túl általános témákról írják. A „digitális kommunikáció” túl általános, míg a „facebookos kommunikáció” már réspiaci tartalom. Előbbi témákkal egyetemista olvasóid lehetnek, akik a kurzusokra a blogodból készülnek fel – de nem lesz belőlük vásárlód. Utóbbinál viszont az a marketinges fog téged olvasni, aki szeretne hatékonyan kommunikálni a közösségi médiában. És a kapcsolódó termékeidre és szolgáltatásaidra is vevő lesz.
A KISSmetrics felmérése szerint a réspiacnak szánt erősen szakmai tartalom 218%-kal csökkenti ugyan a forgalmadat, de 692%-kal több bevételt hoz. A játékot viszont pénzre játsszuk.
Tehát állítsd fel a buyer personáidat, és határozd meg, milyen problémáik vannak, milyen kérdésekre akarnak választ kapni. Milyen tartalmakat osztanak meg ismerőseikkel, milyeneket a kollégáikkal, szakmai kapcsolataikkal, milyen tartalmakat olvasnak szabadidejükben. De ne ragadj le az elméletnél...
Pro tip: menj fel fórumokra és nézd meg, hogy a potenciális vásárlóid miről beszélnek. (Lehetőleg angol oldalakra menj, pl. Redditre, mert a magyar fórumozási kultúra bizony elkeserítő.) Egy irodaszékes ügyfelünk egy vásárlói szegmensénél pl. probléma, hogy a menstruációs foltot mivel lehet kiszedni a szék szövetéből. Álmomban nem gondoltam volna, hogy ez létező probléma, pedig az.
Ha tűélesen célzott releváns szakmai tartalmakat akarsz írni, akkor nem csak magával az írással lesz munkád – a tervezés, elemzés adja majd a munkád oroszlánrészét.
  • Végezz kulcsszóanalízist. Nézd meg, milyen kérdéseket írnak a felhasználók a Google-be. Hogy csak a legegyszerűbb, egynullegyes módszert mondjam: ha például fűnyírókat árulsz, észreveheted, hogy a kereső felajánlja a „milyen fűnyíró traktort vegyek”, „milyen elektromos fűnyírót vegyek” stb. kérdéseket. Válaszold meg a kérdéseket alaposan és figyelj az ilyen long tail kifejezések használatára.
  • Olvasd a szakmai csoportokat. Facebookon, fórumokon olvasd célközönséged párbeszédeit, figyeld meg, milyen kérdéseket tesznek fel egymásnak, mire kíváncsiak. Vedd fel a listádra ezek megválaszolását is.
  • Keress a kérdés-válasz oldalakon – mint például a zseniális Quora vagy akár itthon a (kevésbé színvonalas) Gyakorikerdesek.hu oldalon.
  • Figyeld meg, milyen tartalmak a legsikeresebbek – használd például a BuzzSumót, hogy láthasd, milyen témákat osztanak a legjobban Facebookon, Twitteren, LinkedInen.
  • Hallgass a feedbackre. Mérd saját tartalmaid hatékonyságát, és finomítsd folyamatosan, napról napa, hónapról hónapra a tartalomportfóliódat. A stratégiád soha nincs készen.

2) A vendégblogolás ereje

A legjobb anyagaidat ne a saját blogodon publikáld. Azt gondolhatod, hogy ez értelmetlen: miért ne a saját oldalaidon tennéd közzé leghasznosabb műveidet, amik a legtöbb forgalmat, leadet hozhatják? Azért, mert valószínűleg nincsen több ezer egyedi olvasód – a legnagyobb szakmai blogoknak és portáloknak viszont van. Ha nekik küldöd el ezeket a tartalmakat, saját közönségednél sokszorta többen olvassák majd, látják a neved, sokan átkattintanak majd a blogodra. A vendégblogolás tulajdonképpen reklám az üzleti blogodnak, mert más célközönségekhez juthatsz el – akik aztán a kiváló anyag miatt az olvasóid lehetnek. Tudom, hogy a vendégblogolást temették, mert már nem akkora SEO-boost, mint régen. Viszont most nem a backlink miatt csinálod, hanem azért, hogy más közönségekhez is eljuss. Hogy ezt megtehesd a következő lépéseket kell követned:
  1. Építs kapcsolatokat! Keresd fel a számodra releváns véleményformálókat, szakújságírókat, bloggereket. Nézd meg, miről írnak, hol vannak még jelen – e-mailben dicsérd meg cikküket, ajánld a saját oldaladon és küldd el nekik a linket e-mailben, a szakmai Facebook-csoportokban, Twitteren indíts párbeszédet anyagaikról. Ha választ kapsz, még ha csak egy köszönömöt is, onnan már folytathatod a társalgást.
  2. Ha már van működő kapcsolati hálód, mutattasd be magad. Ha nagy oldalakon akarsz (lehetőleg ingyen, nem PR-cikként) tartalmat megjelentetni, akkor ajánlásokra lesz szükséged. Tehát akik már ismerik a tartalmaidat és a portfóliódat, azokat kérd meg, hogy mutassanak be a döntéshozóknak.
  3. Kutass kicsit. Valószínűleg referenciákat kérnek majd tőled, tehát nézd meg, milyen tartalmak teljesítenek a legjobban az adott oldalon (erre tökéletes pl. a QuickSprout vagy a BuzzSumo). Válogasd ki saját releváns, jól teljesítő tartalmaidat, és ezekkel kopogtass be személyesen.
  4. Add el az ötleted. Küldd el a szerkesztőnek, bloggernek a tartalmadat. Valószínűleg szükség lesz pár változtatásra, az sem biztos, hogy rögtön választ kapsz. Lehet, hogy el sem fogadják az első ötletedet – kérj feedbacket, és próbálkozz újra. Légy türelmes: a vendégblogolás előnyei bőven megérik az idődet és energiádat. Mindezzel ugyanis kapcsolati hálódat is bővíted, személyes brandedet építed, forgalmat, leadeket is szerzel. Vagyis elképesztően értékes mindaz, amit elérsz.
5_uzletiblog_tipp_guest

Danny Iny blogger 2011-ben a Copybloggert kereste fel hogy tartalmakat írna nekik. Az eredmények magukért beszélnek...

 

3) Tanítsd meg az olvasóid vásárolni

Read More