1. Fogalmad sincs, kinek írsz.
A blogolást nem azzal kezded, hogy írni kezded az első posztot. Nem a témagyűjtésnél és nem a dizájnnál. Az első lépés: a célközönséged pontos meghatározása. Ha nem szánsz időt arra, hogy meghatározd a blog célközönségét, a buyer personákat, akiknek írsz, akkor fel is adhatod, mert néhány hónap után értetlenül állsz majd, azon gondolkodva, miért sikerül legfeljebb egy-egy poszttal kiemelkedő sikert elérned, és miért nem alakult ki stabil követői bázisod. Mielőtt egyáltalán elkezdenél témákat gyűjteni, a lehető legpontosabban meg kell adnod a közönséget: tudnod kell, férfiak vagy nők alkotják-e többségében, hogy mennyi az átlagéletkoruk. Hol laknak és mikor neteznek? Milyen munkájuk van? Milyen problémák foglalkoztatják őket a mindennapokban? Mire keresnek választ? Ha egy terméket akarsz eladni, komoly piackutatást végzel, hiszen tudnod kell, hogy hogyan juthatsz el leghatékonyabban a közönségedhez, mire reagálnak a legkedvezőbben. A blogod sem más, itt a szövegeidet kell eladnod. Ehhez pedig pontosan olyan tartalmakat kell gyártanod, amilyenekre közönségednek szüksége van.A tartalommarketingben a tartalmaidra gondolj termékként.Ha ez megvan, már tudni fogod, hol keress témákat, milyen stílusban írj, milyen csatornákon érdemes terjesztened a tartalmat és így tovább. Ne sajnáld az időt a kutatásra, mert így is beletelik majd néhány hónapba, amíg rájössz, hogy pontosan miről szól a blogod. A Yotpo bloggereinek például több mint hat hónapba telt, mire stabil növekedést tudtak felmutatni. Kipróbáltak minden létező eszközt és fogást, de kaotikusan, különösebb stratégia nélkül – ez pedig probléma.
A Yotpo bloggerei már fél éve blogoltak, mire rájöttek, hogy rossz témákat kínáltak – júliusban konkrétabb tervet dolgoztak ki, odafigyelve a célközönségre.
Beszéljünk is egy keveset a stratégiáról.2. Nem tervezel előre
A blogod a tartalomstratégiád része, de saját stratégiára is szükséged lesz hozzá. Ha véletlenszerűen posztolsz, ha a különféle tartalomtípusokat véletlenszerűen váltogatod, nem figyelsz az időpontokra, akkor még az adataidat is sokkal nehezebben fogod tudni értelmezni. Stabil olvasóbázist kialakítanod pedig embert próbáló feladat lesz. Először is: célközönség meghatározása után nézd meg, milyen tartalomfajtákat kedvelnek a legjobban. Hosszú szakmai cikkeket osztanak a LinkedInen? Szívesebben néznek videókat? A listacikkek vagy a közvetlenebb sztorik népszerűbbek a körükben? Ezután tervezd meg, hogy mikor fogsz posztolni. Keress esettanulmányokat, figyeld a közönséged aktivitását, és előre jelöld ki a napokat, amikor új bejegyzéseidet közzéteszed. Végül határozd meg a témákat is. (Nyugalom, mindjárt rátérünk, hogyan.) Készíts tartalomnaptárat. A legjobb, ha már hónapokra előre pontosan tudod azt, hogy miről és mikor fogsz írni. Egy profi blognál akár fél évre előre elkészül a content calendar. Ezzel a zsebedben átláthatod, kézben tarthatod a tartalomkészítési folyamatot. (És könnyebb több szerzővel vinni egy blogot. A tartalomnaptár egy operatív doksi: nem az asztalfióknak írod, hanem a munkádat kell megkönnyítenie.)Valami ilyesmi a célod – nyisd meg bátran az Excelt és kezdj tervezni.
De vigyázz, ne vésd kőbe a terveidet: teszteld a tartalmakat különféle csatornáidon, figyeld, mennyire népszerűek, hányan olvassák a posztokat és hányan osztják meg, és ennek megfelelően módosíts. Légy rugalmas, mert minden stratégia folyamatosan avul. A most olvasott blognak is van publikációs naptára. A HubSpot fenti sablonja csak minta: a naptáradba olyan oszlopokat vegyél, ami a te munkádat segíti.3. Túl keveset posztolsz. Vagy túl sokat
Az első hónapok a kísérletezésről szólnak. Az egyik, amit meg kell tudnod, hogy milyen rendszeres posztolással érheted el a legjobb eredményeket. A legtöbb esetben heti 2-3 poszt a legjobb megoldás, ez azonban nagy általánosítás. Egyes statisztikák szerint a naponta posztoló blogok több tíz százalékponttal több leadet hoznak, ám mi már láttunk olyat, hogy valaki havi négy erősen szakmai bejegyzéssel szerzett nagy mennyiségű értékes leadet. A legnagyobb hiba: ha hagyod, hogy a mennyiség a minőség rovására menjen. Teljesen mindegy, naponta posztolsz-e, ha olvashatatlan, rövid szóhalmokat társz az olvasó elé. Az 5 évvel ezelőtti tisztán SEO-alapú blogolás (amikor több ezres hálózatokra linképítés céljából posztoltak párszáz karakteres, sokszor géppel legenerált szövegeket az erre szakosodott szakemberek) ma már halott. Szóval mennyit posztolj? Attól függ, természetesen. Mi a célod a bloggal – látogatószerzés, leadgenerálás? Mi a célközönséged igénye, mennyit tartalmat olvasnak érdeklődéssel? Mennyi tartalmat tudsz hatékonyan terjeszteni? A HubSpot benchmark-adatai szerint (lsd. alább) a legtöbb esetben két-háromnaponta érdemes publikálnod. Ezt az ütemet pedig tartanod egészen addig, amíg nincs 3-400 poszt a blogodon. Rengetegnek hangzik, ugye? Ne ijedj meg, olyan módszer ez, amely bizonyítottan működik. A régi tartalmaid ugyanis nem olyanok, mint a tévéreklámok: nem egyszer használatosak, hanem folyamatosan generálják neked a forgalmat. A HubSpot esetében például úgy találták, hogy a látogatók 75, a leadek 90 százaléka a régi posztokból érkezik.A tartalmaid értékesek, én ezt tartalomtőkének hívom.Hidd el, megéri legyártani ezt a rengeteg tartalmat, de csak akkor ha valódi értéket adsz vele a célcsoportodnak.