3 tárgyalástechnika, hogy az árat irrelevánssá tedd

Történt az Úr 2019. esztendejében, hogy a lakásommal szemben levő házba költözött egy kis marketingügynökség, a további történéseket pedig a személyiségem predesztinálta: odamentem inni a kávéjukat és beszélgettem velük. E beszélgetések alapján döntöttem el, hogy az alábbi tárgyalástechnikákról (amiket mi és ők is folyamatosan használunk) írok egy cikket azért, hogy sikeresebb megbeszéléseid legyenek. Nézzük az elsőt.

1. „Mondom a rossz hírt.”

Read More

Landing page készítés nulláról (Az összes elem, amit legutóbb elfelejtettél)

Ez itt nem egy teljes szövegírási segédlet. Ez egy leltár. A landing page készítés alapjai szövegírói szemmel. Ez a cikk segíteni fog neked, hogy bármilyen LP-típust készülj is írni, felkészülten vághass bele, pontosan ismerve, hogy mit és miért kell elhelyezned rajta, és hol kell alkalmaznod azokat a haladó technikákat, amelyeket már korábban bemutattunk (és persze itt is hivatkozok). Ne húzzuk az időt.

Hogyan fogod terjeszteni?

Az első fontos kérdés, amit tisztáznunk kell, mert befolyásolni fogja, hogyan építed fel az oldalt. Nagyon nem mindegy, hogy egy hírlevélkampányból, Facebook-hirdetésből vagy éppen egyszerre minden csatornádról irányítod ide a potenciális leadeket. Ha egy csatornához egy landinget használsz (ajánlott), akkor sokkal jobban szegmentálhatod már az ismeretlen érdeklődőket is. Nem is beszélve arról, hogy jobban tarthatod a message match-et (ezt később elmagyarázom). Ezt tehát már azelőtt tudnod kell, hogy magát a tervezgetést megkezdenéd. Akár fel is hívhatod a figyelmet arra, hogy honnan jött az érdeklődőd. Az első bekezdésben írhatod, „örülök, hogy megláttál a hírfolyamodban, mert” vagy „életed legjobb döntése volt megnyitni a levelet és kattintani”. Ebből tudható, hogy pontosan ismered, honnan és miért jött, ezzel bizalmat építesz. Térjünk át magára az oldalra.

Mit, miért, hogyan?

3 olyan alapvető információ van, amelyet az olvasódnak a landing page elolvasása (vagy akár skimmelése) után egyértelműen meg kell értenie.
  • Mit kínálsz neki?
  • Mit kérsz cserébe?
  • Mit kell tennie?
Az ezekre adott válaszaidnak nagyon konkrétan kell szerepeljenek az oldalon, ezért neked is tisztáznod kell magadban, mielőtt egyetlen szót is leírsz. Kezdjük azzal, mit adsz te. Emlékszem egy workshopunkra, ahol menet közben fejtettük meg, hogy igazából nem is a leadek behozása a legnagyobb probléma, mert eléggé egyedi szolgáltatást kínált az ügyfél. A kihívást inkább az jelentette, hogyan szűrjük ki a komolytalan érdeklődőket, mivel az egész folyamat első lépése – szükségszerűségből – egy helyszíni felmérés volt (egyben ez volt a csalitermék is), ami viszont túlságosan idő- és erőforrásigényes, ha nem vezet konverzióhoz. Ha egyszerűen nekiestünk volna és írunk egy olyan szöveget, ami a lehető legtöbb embert juttatja a csalitermékig, konkrétan kárt okoztunk volna az ügyfélnek. Hát ezért fontos, hogy nagyon pontosan tisztázd a céljaidat. Kitérek az ár-érték arányra is röviden (még ha nem is szeretjük ezt a kifejezést). Vajon amit kínálsz és kérsz, az minden szempontból egyensúlyban van? Nem csak arra gondolok, hogy ne kérd be anyuka vércsoportját egy egyszerű hírlevél-feliratkozásért – az is gond, ha túl sokat adsz túl kevésért cserébe. Sőt, mindjárt többféle problémát is felvethet.
  • Egyfelől lehet, hogy csökkenti terméked érzékelt értékét (perceived value). Túl régóta velünk van a Teleshop ahhoz, hogy elhiggyem neked, a 100 ezer forintos késkészletet csak most megkapom 8 ezerért, meg még jár hozzá egy ló.
  • Másfelől viszont gyanúra adhat okot. Ha elhiszem, hogy a termék tényleg ilyen értékes, és mégis nevetséges az ellenértéke, akkor feltételezem, hogy a folyamatban van valami trükk, ahol többet akarsz tőlem kicsalni.
Ha hiteltelenül kis ellenértéket kérsz, annál már az is jobb, ha ingyen adsz valamit – ezt remekül mutatják azok a jellemzően facebookos webshopakciók, ahol csak szállítási költségért rendelhetsz meg kis értékű termékeket (órát, sörnyitót stb.). Tiszta sor, hogy ilyenkor nem az a termék a lényeg, az ára befektetés a leadszerzésbe, hiszen nagy forgalom irányul az oldalra. Ráadásul a közösségi médiából, ahol a vásárlók kommentjei testimonialként azonnal meg is erősítik, hogy nem átverni akarsz. Végül: mit kell tennem, hogy lead legyek? Hogyan kaphatom meg a csalidat vagy a termékedet? Ne hülyének nézz, de vezess végig a folyamaton. Mondd meg, melyik gombra kattintsak, az hová fog vinni, meddig fog ez tartani és mi lesz a végeredmény. E-mailben elküldesz egy e-bookot? A postás kihozza a csomagot? Magabiztosabban vágok bele, ha előre tudom, miért küzdöm át magam az űrlapjaidon és checkoutfolyamataidon. Most, hogy ezeket tisztáztuk, kezdhetjük a boncolást.

A landing page anatómiája

Read More

Így alkot tökéletes pitch-et 10 lépésben az informercial atyja

Még az Államokban hallgattam végig egy előadást, melyben Kevin Harrington (aki lényegében az infomercial formátum megalkotója) a tökéletes pitch felépítéséről beszélt. Egy 10 lépéses formulát mutatott be. Ez lényegében az, amellyel maga is megalkotta azokat az infomercialokat, amelyeket minden jóérzésű ember azóta is szeretve gyűlöl. (Én képes voltam már tízévesen is órákig szórakozni rajtuk, általában annyira túljátszott és művi, mégis valahogy nagyszerű alkotások, de hogy Balázst idézzem: a kreatívok furcsák.) Egyet viszont nem vitathatunk el tőlük: hogy működnek. Nem azt akarom, hogy gagyi reklámokkal add el a terméked. Azt akarom megmutatni, hogyan használhatod minőségi salesszövegek megalkotásához ezt a bevált technikát. De miért mutatom be egyáltalán ezt az (olvasóinknak) alapszintű formulát? Mert nem tudom, neked mi működik. Írtunk már számtalan cikket arról, hogyan fogalmazz hírlevelet vagy landing page-t, de nincs olyan módszer, ami minden olvasónknak jó volna. Ahogyan például én is a falat kaparom Balázs vázlatírási szokásaitól, míg ő azon lepődik meg rendszeresen, hogy én mindig mindent jegyezettömbbe írok le először. Bölcsen: az utat megmutatjuk, de a neked kényelmes futócipőt csak te választhatod ki. Az alábbi listát tehát használd checklistként vagy útmutatóként, ha úgy tetszik.

1. Ragadd meg a figyelmet

Kevin szerint erre 6 másodperced van – ez talán érvényes a reklámoknál, de a neten ennél jóval rövidebb idő áll rendelkezésedre. A feladat: ha landing page-et írsz, legyen figyelemfelkeltő a headline. Ha hírlevelet, akkor a tárgymező. Ha Facebookra készítesz videót, legyen az első két másodperc vizuálisan meghökkentő vagy humoros. Vedd rá a potenciális vásárlód, hogy többet akarjon tudni az ajánlatodról. Fontos: itt még nem eladsz, csupán a figyelmet szerzed meg.

2. Oldj meg egy problémát

Vagy inkább segíts benne, hiszen nem győzzük hangsúlyozni: a marketing történetmesélési narratívájában segítő vagy, nem főhős. Legyen egyértelmű, hogy ki, hogyan és milyen probléma megoldására használhatja azt, amit éppen reklámozol. A célpiacod ismerjen magára. Nem kell egyszerre mindent lenyomni a torkán, elég, ha egyetlen fontos tulajdonságot, problémát emelsz ki. Érdekel engem, milyen videokártya van egy laptopban, ha szövegíróként irodai munkára akarom használni? Talán, de majd csak később. Legelőször mondjuk az fog inkább érdekelni, hogy ne omoljon össze, miközben cikket írok, és legyen brutálisan erős az adaptere, hogy egy alagsori konferencián is nethez férjek vele.

3. USP

A unique selling pointod (egyedi értékesítési ajánlatod): miben vagy más, mint mindenki más? Ezt most nem fejtem ki, nemrég hosszan értekeztem arról, hogyan találhatod meg azt a termékelőnyt, amivel eladhatod a terméket, és Balázs is kiválót írt erről kicsit régebben.

4. Skálázd az ajánlatot

Read More

Hogyan add el nekem ezt a tollat?

Szóval láttad a Wall Street farkasát és imádtad a filmet. Nem kell ellenkezned: ezt a filmet mindenki szereti, mert zseniális. (Mi is írtunk már róla.) A salesvilágot azonnal megfogta az az értékesítési játék, amit a filmbéli Jordan Belfort játszat először a kollégáival, később a tréningjein: „add el nekem ezt a tollat”. Ebben a cikkben nemcsak … Read more

Ezért törlöm a bemutatkozóanyagodat (és hogyan értékesítenék önmagamnak)

Ebben a cikkben azt fogom részletezni, hogy értékesítőként hogyan értékesítenék önmagamnak – és azt, hogy hogyan nem. Ha B2B területen értékesítesz, akkor ezt a cikket mindenképp olvasd el. Elöljáróban annyit szeretnék tisztázni, hogy az értékesítőket nagyon szeretem. Kisebb átkötésekkel a marketingszöveg-írók valahol olyan értékesítőknek számítanak, akik írásban értékesítenek. A merevlemezemre van mentve több tucat zseniális … Read more

„Ne akarjunk laikusként csak egy mondatot átírni” – Interjú Kádár Tímeával

Kádár Tímea jól ismert értékesítési szövegíró, a Reader’s Digest korábbi szövegírója, az Aegondirekt.hu korábbi marketing- és kreatív igazgatója, a Szállás másképp alapítója. Nála jobban kevesen ismerik a hazai szövegírószakmát és -piacot, ezért is örültünk neki annyira, hogy rábólintott egy interjúbeszélgetésre, mikor meglátogatott minket egyik workshopunkon. Benyó Dani: Hol tart szerinted a hazai szövegírószakma? Kádár Timi: … Read more

Mi a különbség az írás és az értékesítés között? (És miért van szükséged a szövegíróra?)

Képzeld el, hogy állsz egy márkakereskedés előtt, és az egyik autót vizsgálod már percek óta. Az értékesítő odamegy hozzád, és elkezd az autóról beszélni. Szóba kerül, hogy a modell 158 lóerős. Ez írás, és az autó technikai leírásában van a helye. Viszont az, hogy a gázadáskor milyen finoman dorombol a motor, az már értékesítés. Ezért … Read more