Kiszivárogtak az előadások egy félmilliós londoni marketingkonferenciáról

Kíváncsi voltam, milyen lehet egy marketingkonferencia Londonban, de nem volt kedvem a kb. félmillió forint értékű belépőt kockáztatni. Ezért jelentkeztem előadónak, amiért cserébe a Digital Marketing Innovation Summit kétnapos rendezvényén ingyenesen vehettem részt – virtuálisan pedig most te is. Lesz szó arról, hogy ment egy 173 éves magazin Snapchatra, hogy mi lesz a következő sláger a videó után, és vajon lecserélhetik a robotok a marketingeseket (spoiler: dehogy!).

Mit hoz a jövő?

A rendezvényt az Unilever fogkrémekért felelős marketingese kezdi arról, hogy mi vár ránk a jövőben. Bemutatja, ahogy a közösségi médiában a szöveg helyét átvette a kép, majd a videó, szerinte a szöveg el is fog tűnni. (Itt felszisszentem.) A következő lépés a hang szerepének erősödése, és a digitális asszisztensek elterjedése. A Microsoftnak ott van Cortana, az Amazonnak Alexa, a Google-nek Allo, „akik” a kérdéseinkre mindig átfésülik a piacot, és a legjobbat ajánlják. Nagyobb szerepük lesz a szenzoroknak: Dániában most is vannak olyan közlekedési lámpák, amik szenzoraikkal érzékelik a forgalmat, és eszerint priorizálnak. Vagy ott van az a biciklis póló, amelybe be van építve a Citymapper térképes alkalmazás, így a biciklistának nem kell semmilyen egyéb eszköz a navigációhoz. A prognózis szerint minden felület érintőképernyőssé válik körülöttünk, és weboldal helyett egy webtérbe lépünk majd. Kérdésként merült fel, hogy a cégek hogyan tudják majd befolyásolni a virtuális asszisztenseket, az egyik lehetséges megoldás az előfizetési modell.

Tartalom az utazási szektorban

Az Expedia tartalommarketingese következik számomra különösen érdekes előadással, hiszen az Expedia a világ egyik legnagyobb online utazási ügynöksége (az övék pl a Trivago, Venere, Hotels.com, Homeaway.com).
Tímea társadalmi vállalkozása a Szállás másképp, amely a listázott szállások és algoritmikusan megtervezett utazások korában kitűnik személyességével. Timi minden ajánlott szálláshelyet és környéket ismer, no meg a projekt segít hátrányos helyzetű települések lakóinak abban, hogy a lakóhelyükön jövedelemhez jussanak.
Az előadó hamar levezeti, hogy az utazási piacon, ahol ádáz a verseny, és nagyon magas az ügyfélszerzés költsége, nem marad más választás, mint a tartalommarketing. Seth Godint idézi, aki szerint „a tartalommarketing az egyetlen marketing, ami megmaradt.” Szerinte ez annak metszete, amit a cég mondani akar, és amit az ügyfelet érdekli. Végül Kevin Spacey-t idézi: „Nem a hossz vagy az eszköz számít, hanem a sztori.” (Eddig is imádtam Kevin Spacey-t.) Abban hisz, hogy a felhasználókat a vásárlási út minden szakaszában nyomon kell követni a tervezéstől a foglalásig, és a fizetésig, és ahol csak lehet, hasznos és inspiráló tartalommal ellátni. Az emberek 70%-ának nincs ötlete, hogy hova menjen nyaralni, így a megfelelő inspirációs tartalommal már az álmodozási szakaszban is befolyásolni tudják a majdani döntést. A méret számít: minél nagyobbak a képek, annál nagyobb a konverzió. A tervezési szakaszban jó összehasonlításokkal tudnak segíteni, a landing oldalakon pedig a környék bemutatásával. A foglalási oldalon fontos, hogy ne csak az ár legyen ott, hanem a hotel képe, lássa, hogy milyen szépet kap a pénzéért. Ez a legjobb lehetőség ahhoz, hogy a hűségprogramodhoz csatlakozzon a látogatód.
Mindez hasonlatos a szándék alapú szegmentálás klaszterjeihez.
Példaként hozza a Marriott médiabirodalmát: ők a Disney Studios egyik vezető tartalomtervezőjét alkalmazzák és komplett nagyfilmeket gyártanak, amik persze sokszor saját szállodáikban játszódnak. Elhangzik még a felhasználó által előállított tartalom (pl. bloggerek bemutatják, milyen a repülő első osztályán utazni), és a retargeting fontossága. Természetesen kérdésként elhangzik, hogyan mérhető a tartalommarketing megtérülése. Az előadó szerint ez nem a közvetlen bevételszerzésről szól, de el kell adnod házon belül a programot, ezért meg kell határozni a saját KPI-okat. Hányan említik a céget a közösségi médiában, hányan keresnek rá direktben stb. Hogy mit érdemes mérni, az pedig cégenként eltér.

Snapchaten az Economist

A The Economist (a legjelentősebb angol gazdasági hetilap) marketingvezetője bemutatja a legelső számot, amely még 1843-ban jelent meg, és csak szöveg volt benne. 173 évvel később, idén október elejétől Snapchaten is elérhetők, a kettő közötti utat mutatja be előadásában. Kutatásaik szerint bár az emberek a közösségi médiából értesülnek a hírekről, de még a fiatalok 78%-a is megnézi utána a hagyományos médiát, mert megbízhatóbbnak tartja azt. Az Economist nem friss híreket tesz közzé, hanem kiválasztja a legtöbbeket foglalkoztató témákat, és annak jár utána alaposan. 2010-ben jelentek meg iPaden, de ezt még csak adaptációnak, és nem innovációnak tekinti. Azóta a különböző csatornákra különböző tartalomformákat fejlesztettek: mobilra az Economist Espressót, amely naponta 5 rövid sztorit mutat be. Erre külön elő kell fizetni, amit a meglévő felhasználóik 90%-a meg is tett. Videós tartalmuk is van: korábban egyik szerkesztőjük járt körbe egy témát, ma már filmstábot és producereket alkalmaztak, akiknek átadnak egy sztorit megfilmesítésre. economist espresso

Economist Espresso: az Economist mélysége minden nap a mobilodon (via Storybench.org)

Öt hónapja tárgyalnak a Snapchattel, felvettek erre egy embert, és azt próbálták megismerni, hogy ott hogyan viselkednek a felhasználók. Végül az előadás előtt 2 héttel debütáltak: a jövő foglalkozásairól szóló kis videókat tettek ki. Bár eredményeket ilyen rövid idő után nem tudnak, az első hétvégén többen nézték a Snapchatüket, mint az online magazint. „Ha hiszel a márkádban, akkor nem a csatorna számít” – zárja előadását.

Mobilhirdetések a Forbesnál

Read More

Ezért rossz ötlet a nyereményjátékod

Ha szeretnéd hosszú évekre tönkre tenni a céged, akkor kövesd ezt a receptet: adj elképesztő akciókat néhány kuponos oldalon árakciózz rendszeresen (és legyen a fő selling pointod az olcsó ár) durrants be pár nyereményjátékot Készen is van a brandromboló marketingkatasztrófa. Szóval miért nem jó ötlet a nyereményjáték? Amennyiben a pozicionálásod alapja nem az, hogy a … Read more

Mi az a marketing? (29 definíció)

A marketing rejtélye, hogy az ember egyik legrégebbi tevékenysége, mégis az egyik legújabb üzleti alapelvként kezelik. Michael J. Baker, Philosophy and Theory of Marketing, 1976 Szerinted mi a marketing? Kifejezetten butának hathat a kérdésem, de gondolj bele egy pillanatra: hogyan határoznád meg a legszűkebben? Mi az, amit te csinálsz, és szerinted a marketing fogalmába tartozik? … Read more

Hogyan kommunikáld a minőségedet?

E cikkben megmutatom, hogy hogyan kommunikáld a céged minőségét hatékonyabban, mint a konkurenseid. A mindennapi munkánk az, hogy cégeket fordítsunk magyarról magyarra. Ez azt jelenti, hogy a marketingkommunikációs elemeiket (a szóróanyagoktól a honlapokon át a hírlevelezésig bezárólag) szakzsargonról átültetem az ügyfél nyelvére. Ez azért fontos, mert amit az ügyfél nem ért meg, az számára nem … Read more

Hogyan forradalmasítja a big data a kkv-s marketinget?

Belegondoltál már abba, hogy mekkora adatot generálsz egyetlen nap alatt a számítógépeden, a laptopodon és a mobilodon? Munka vagy magánélet, szinte mindegy, a big data olyan gigászi, hogy már-már elképzelhetetlen. Mennyi adat keletkezik a Facebook, Gmail, YouTube vagy épp a keresőalkalmazások használata közben? Szorozd csak be bő 7 millióval. A KSH adatai szerint ugyanis ennyi magyar használ … Read more

Ennyit keres egy szövegíró Londonban

Évtizedek óta nagy vágyam volt, hogy angolszász területen tanulmányozhassam a marketing világát. Néhány hónapja ez teljesült, és Londonban marketingesként dolgozom. Az eddig összegyűlt inspirációkból és élményekből készítettem egy teljesen szubjektív összeállítást. Lesz szó árazásról, vevőszerzésről, a kreatívokról, tartalommarketingről, díjazásról – és nemcsak arról, ami jó, hanem arról is, ami hiányzik. És van, amiben a magyar … Read more

Pillantás a jövőbe: előfizetős rendszerek a cégedben

Az előfizetéses modell a marketing egyik legizgalmasabb és egyik legjövedelmezőbb területe. A koncepció nem új, viszont a technikai háttér (Braintree, Salesautopilot, WordPress stb.) olyan alacsonyra tolta a belépési küszöböt, hogy marketingkonzultációnkon már több ügyfélnek kidolgoztuk az előfizetős üzletágukat. Ettől még ne sufnituningolj – a most olvasott blog 700 000+ Ft-os fölújítást kapott 2016 márciusában (dizájn, back-end), … Read more

Útmutató a hatékony akciókhoz

Nem vagyunk az akciók nagy barátja. Ennek oka egyszerű: az akciózás kétélű fegyver, és nem hozzáértő kezekben pillanatok alatt elrontja a piacodat és árversenybe taszít. A cikkben akcióként definiáljuk azt, amikor az ügyfeled pénze többet ér – a listaárnál kevesebbért veheti meg a termékedet, vagy épp adsz neki valamilyen pluszt (ajándék, ingyenes kiszállítás stb.). Nézzük, hogyan csináld az árleszállítást okosan. (Ez a cikk Zoli mai előadásának vázlata, amit a Piac és Profit Kkv-akadémiáján ad elő.)  

Az akciózás előnyei

  De miért is akciózunk?

1. Akciózni könnyű.

Nem véletlen, hogy a kereskedelem több évezredes eladásösztönzője az, hogy a kihirdetett árból engedsz, és könnyebbé teszed a vételt. Egy értéket felépítő kampányhoz vagy brandépítéshez sok anyag és sok idő kell, míg a listaárból engedni lényegében csak szándékkérdés, és kell valamilyen felület, amelyen ezt az üzenetet eljuttatod a vevőidnek. Például hírlevél.

2. Eseményt csinál.

Ad egy indokot a kommunikációhoz.

3. Kiváló akvizíciós taktika.

Hangsúlyozottan akvizícióhoz, és nem a teljes tölcséred minden állomására – az akciózás biztosan bukó, ha az első eladáson „nem látsz túl” (nincs terméklétrád, sem funneled), vagy a teljes tölcséren mindig minden akciós.

4. Konverziót emelhet a salesoldalaidon.

Ha úgy prezentálod az árad, hogy az most épp valami miatt kevesebb, mint lenni szokott. Más kérdés, hogy nem mindig jó ügyfeleket konvertálsz, megint más, hogy prémiumra pozicionált termékeknél csökkentheti az eladásokat.

5. Növelheti a hűséget.

Ha mondjuk 20% állandó kedvezményt adsz a tagjaidnak vagy a lojális vevőidnek. Ugyanakkor fontos, hogy a kedvezmény csak a cseresznye legyen, ne maga az egész torta (tehát növelje az elégedettséget, de ne a fő sales pointod legyen).

6. Veszteséget minimalizálhatsz.

Például az elhagyott kosarakat egy hírlevéllel vagy remarketingkampánnyal hatékonyabban mentheted meg, ha időszakos árkedvezményt adsz („ha 2 napon belül befejezed a vásárlást, 15%-kal olcsóbb).

7. Megvetheted a lábad egy piacon.

A penetrációs árazás arra épül, hogy már lefedett piacokra nagyon olcsó (akár veszteséges) árazással betörj. Ez egyrészt a prémiumkategóriánál hátrány, másrészt csak a piacra lépésednél árazol így – később beállsz a (mondjuk) piaci árakra.

8. Könnyebben hozol be volument.

A leggyakoribb volumenszükség az, amikor a raktárkészleted kiárusítod valamiért, vagy foglalja az új termékek elől a helyet a sok régi, lejárásközeli termék – és minden nap pénzt buksz. Ilyenkor a bekerár alatt is kiszórhatod a termékeid, de ez, ugye, speciális helyzet, nem pedig az üzleti modelled alapja.  

Az akció súlyos hátrányai

  Az akciózás veszélyes, ezért is döbbent meg, hogy sok cég könnyebben és gyorsabban mondja ki a „leértékelés!” szót, mint azt, hogy „jó napot”.

1. Csökkenti az árbevételed.

Első és nyilvánvaló hátrány: csökken az árbevételed, következésképp a profitod is. Profitból élsz te is, profitból bővítesz, tanulsz, szerzel be eszközt stb., ezért a profitod bármilyen csökkentése a későbbi bővülésed nehezíti. Az akció lényegében profithitel: a jövőbeli biztos árbevételedből és bővülésedből hitelezed a jelenlegi forgalomnövekedést abban a reményben, hogy az így behozott új vevők több árbevételt fognak hozni a jövőben is. Számolj rövid és hosszú távú hatásokkal. Rövid távon számold ki, hogy az akció hoz-e annyi új ügyfelet, hogy megérje fenntartani. Magyarán ha 100 Ft a termékem listaára, és napi 10 db-ot adok el belőle (1000 Ft), akkor a 70 Ft-ra leszállított termékből el tudok-e adni 14,2-t, hogy nullán legyek (ez már jó, mert az ügyfél a legnagyobb érték, és hosszú távon nyersz). Ha nem, akkor minek tartanám fenn. Hosszú távon nézd meg, hogy az így behozott ügyfelek milyen minőségűek: várható élettartamérték (CLV), várható vásárlási gyakoriság, illetve az ügyfél tudatossága (mennyire ismeri a cégem, mennyit kell edukálni stb.). Akcióval bámulatosan könnyű megfulladni a sikerben: a cég elégedett, hogy dőlnek a vevők, de kiszámolva nem hozza vissza a listaáras eladások összegét, és még árérzékeny, nem ideális vevők jelenhetnek meg.

2. Sérül a branded

Ha folyamatosan árleszállítások vannak nálad, akkor a prémium szegmenseket el is felejtheted. Ezt nem akarod megtenni, mert jellemzően a nagyobb összegű termékekben van a legnagyobb árrés (arányaiban és összegében is).

3. Csökkenti a prémium termékeid eladásait.

Ezen sok kkv meglepődik, de sok terméknél az ár termékelőnynek számít. Ismered azt, amikor a Rolex olcsóbb órát dobott a piacra, és minden Rolex eladása csökkent – egyszerűen teljesen idegen a márkától az olcsóság.

4. Sértheti a kapcsolatot.

Ha személyes értékesítésnél a listaárral nyitsz (100 Ft), majd a visszautasításra azonnal lemész 50 Ft-ra, akkor 50 Ft-tal le akartál húzni? Ez a probléma akkor fordul elő leginkább, ha nem építetted fel a terméked értékét előtte, illetve ha mindig minden akciós (= mindent szándékosan túláraztál).

5. „Elrontod” az ügyfeleid.

Hozzászoknak a gyakori akciókhoz, és bár megvennék listaáron, mégis megvárják a leértékelést. Egy idő után akció nélkül nem tudsz eladni.

6. Az akciók az árérzékenyeket szólítják meg a legjobban.

Üzleti döntésed, hogy a legkisebb árréssel a legnagyobb árversenyben szeretnél-e szenvedni (ahol egy olcsóbb ár bármikor kihúzhatja alólad a „pozicionálásod”), vagy normális hozzáadott értékkel normális minőségben szolgáltatni.  

Akciótípusok

Read More

A valódi ügyfélközpontúság az új marketingben: közönségépítés

Mi a közönség és miért építs közönséget? Az akadémiai marketing papíron évtizedek óta ügyfélközpontú. És amióta a marketing az eszét tudja, azóta brandeket építünk. De a valódi ügyfélközpontúság az, ha nem valamelyest homogén fogyasztói csoportokkal kommunikálsz, hanem a közönségeddel. Vagy törzseddel, ha Seth Godin meghatározását követed: A XXI. századi globális világban a közönségépítés marketingkorát éljük. … Read more

Miért használj onsite bankkártyás fizetést (és milyen a Braintree belülről)

Mivel készíts előfizetői rendszert? Hogyan fogadj el bankkártyaadatokat a saját oldaladon? Bemutatjuk biztonsági szempontból a Braintree-t, hiszen az előfizetés mögött ez a szív dobog. Biztonságos? Mit szólnak hozzá az emberek? Feltörhető? Ellopható? A cikk végére minden választ tudni fogsz. Ez a téma azért különösen fontos, mert az onsite bankkártyás fizetés az online marketing jövője (vagy … Read more