„Welcome marketers. Welcome home.” – a 10. Traffic & Conversion Summit első napja

Ferrari takarja ki a Rolls-Royce-t a 4 csillagos Marriott hotel előtt, az amerikai zászló fürdik a San Diegó-i napfényben. A levegőben szinte tapinthatod a 6000-nél is több ember izgatott várakozását. És van ok az izgalomra.
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 

? #tcs2019 #kreativkontroll

Marketingszöveg.com (@marketingszovegcom) által megosztott bejegyzés,

Amikor a hatalmas terem minden kivetítőjén köszöntenek („Welcome marketers. Welcome home.”), akkor tényleg azt érzed, hogy hazaérkeztél. Budapesttől 10 000 kilométerre nyugatra van egy konferencia, ahol 3 napig több ezer ember között azt érzed, hogy ez a szakma tényleg menő, tényleg izgalmas és tényleg rock & roll.
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
 

Amikor a marketingesek konferenciára mennek, akkor a Ferrari eltakarja a Rolls-Royce-t a 4 csillagos szálloda előtt San Diegóban. #ferrari #rolls-royce #sandiego #california

Vavrek Balázs (@balazsvavrek) által megosztott bejegyzés,

A hagyományos marketingnek vége (kell, hogy legyen)

Ryan Deisst állva, tapsolva és ujjongva fogadja a Digital Marketer Ballroom több ezer fős közönsége, ő pedig a tűzijáték árnyékában megkezdi a keynote-ját. A teljes keynote-ot megnézheted itt: Mégis mi ez a cím? Megint jön egy mindentudó marketinges, aki (figyelemvágytól vezéreltetve) eltemet egy-egy csatornát? (Biztosan ismerős neked a jelenség: eltemették már a keresőoptimalizálást, az e-mail-marketinget, az offline médiumokat és gyakorlatilag mindent, hogy aztán kiássák a hullákat és eltemessék újra. A marketingszakma kedvenc hobbija a temetkezés.) Nos, én is azt hittem, hogy hangzatos cím csupán ennyi: egy hangzatos cím. De Deiss gondolatmenete megfontolandó.

A technológiai fejlődés 5 fázisa

Minden technológia (és az azt felhasználó piac) az alábbi 5 fázison megy át újra és újra és újra:
  1. Felfedezés. Feltalálják például a telefont, a digitális hirdetést vagy az applikációt, amivel kvázi taxizhatsz (Uber).
  2. Gyors terjedés. Az aranyláz vagy épp az a tény, hogy egy időben 485 különböző amerikai kocsigyártó cég volt (míg ma globálisan van mindössze 14 jelentős).
  3. Standardizálás. Kialakulnak a piac szabályai (ezt szorgalmazhatják a piaci szereplők vagy maga az állam is), jönnek a szabványok, rendeletek, törvények és szabályozások. (Érdekesség: volt idő, amikor az Egyesült Államokban nem volt szabványos a sínek közötti távolság, ami a vonatozást legalábbis kihívássá tette. Végül megállapodtak a 4 láb 8 inches nyomtávolságban.)
  4. Konszolidáció. Megáll az innováció, a nagy cégek megveszik a kisebb cégeket, sok cég kiszorul a piacról.
  5. Bomlás. Ha nincs innováció a piacon, akkor maga a piac (minden szereplőjével) megszűnhet egy jobb helyettesítő technológia miatt. Ha van innováció, akkor a ciklus újraindul.
A rossz hír az, hogy a digitális marketing technológiának számít, a ciklust tehát nem kerülhetjük ki. De hol tarthatunk? Pár adat után te is sejtheted a választ: Az online hirdetési piac egyre nagyobb részét fedi le a Google és a Facebook.
  • 2016 és 2018 között a Facebook hirdetési bevételei úgy duplázódtak, hogy a felhasználószám ezt nem tudta lekövetni (értsd: drágultak a hirdetések)
  • Az átlagos landing page konverzió 2,35% – és folyamatosan csökken.
  • A közösségi médiában szerzett bevonódási arány (engagement) 0,5% – folyamatosan csökken.
2019 lesz az első év, amikor az online digitális költések túlszárnyalják az offline költéseket. A digitális marketing nyert tehát – mégis úgy érzed, hogy napról napra nehezebb a munkád, drágábban veszed a médiát, egyre alacsonyabb konverziós arányokra számíthatsz és bár döbbenetesen sok marketingszoftver van, a piac igazán sok bevételt hozó területeit néhány cég tartja a kezében. Ez történik konszolidáció alatt. Innentől pedig két utunk van: vagy szétbomlik a piac (és digitális marketing helyett jön valami egészen más)… vagy innoválunk. Nem tudom, te hogy vagy vele, de bennem erős életösztön dolgozik – Ryan Deiss pedig ugyanezt mondta. Hogyan lehet tehát megújítani azt, ahogy a marketingre gondolunk? Ez papíron nagyon egyszerű: nézzük meg, hogy eddig mit csináltunk – és csináljuk az ellenkezőjét (ott, ahol ennek értelme van). (Ez egyébként rímel Dan Kennedy egyik alapgondolatára: nézd meg, hogy a piacod szereplői mit csinálnak, majd – értelmes keretek között – csináld az ellenkezőjét. Az értelmes kereteket azért tettem hozzá, mert ha például van egy kialakult ellátási lánc, amiről többször kiderült, hogy a legolcsóbb, akkor pusztán a különbözőség miatt ne kezdj el méregdrága beszerzési folyamatokat kialakítani, mert nem a mindenáron való különbözőség a lényeg – hanem az, hogy keresd a lehetőséget, hogy mit lehetne máshogy és jobban csinálni. Ami működik, azt ne törd el.)

3 stratégiai irány, ahogyan megmenthetjük a marketinget.

Deiss ezeket a megoldásokat látja: gyors helyett lassú, nagy helyett kicsi, kicsi helyett nagy. Nézzük részleteiben. Gyors helyett lassú: A funnel helyett útvonalban gondolkodjunk. A funnelek jók, működnek és mi is gyakran tervezzük bele stratégiákba, azonban a teljes útvonalra kell fókuszálnod: mi történik a vásárlás után? Hogyan teszed sikeressé a vevőidet? Automatizáció helyett párbeszédre törekedjünk. Amikor mindent leautomatizálsz, akkor azt veszélyezteted, hogy dehumanizálod a branded. A megoldás az a forradalmi ötlet, hogy beszélgess az ügyfeleiddel: Messengeren válaszolj nekik, Instagram-üzeneteket figyeld, vedd fel a telefond. Fura érv az, hogy azért nem tudod felvenni a telefont, mert túl elfoglalt vagy: aki hív, épp pénzt akar adni neked. A jövő azoké a vállalatoké, amelyek időt, energiát és pénzt fektetnek abba, hogy az ügyfeleikkel párbeszédet folytassanak. Skálázhatóság helyett keresd a nem skálázható lehetőségeket. A digitális marketing ígérete az, hogy mindent tudsz mérni, ebből alakult ki az a szélsőséges viselkedés, hogy sokan csak azt csinálják, amin tudnak ROI-t számolni. Egyrészt nem fogsz tudni mindenen közvetlen megtérülést számolni (sőt van, amit mérni sem tudsz jelenleg), másrészt épp innoválni próbálunk, harmadrészt ha azért nem raksz ki (és előtte: készítesz el) egy érdekes anyagot (ami az ügyfeleidnek érdekes és értékes lenne), mert nem tudod mérni, akkor az ügyfeleiddel is kiszúrsz, illetve magaddal is. Néhány ötlet:
  1. Küldj e-maileket linkek nélkül. Kérdezz az ügyfeleidtől, beszélgess velük vagy csak ossz meg egy cikket, amit írtál.
  2. Facebook-csoportok. Közvetlenül mérni talán nem is lehet (közvetetten tudod, ha kampányolsz és paraméterezett linkeket tolsz be).
  3. Nem kapcsolódó tartalom. A Traffic & Conversion Summit kampányában az egyik legsikeresebb blogposzt egy üzleti könyvekről szóló cikk (mely a konferencia előadóit említi, ha épp ők írták az adott könyvet). Ez nagyon lazán kapcsolódik a marketingkonferenciához – és lám. (A lazán kapcsolódó tartalmakról itt olvashatsz bővebben).
  4. Válaszolj meg „hülye” kérdéseket. Ami neked egyértelmű, az az ügyfeleidnek nem az – azért kérdezik, mert érdekli őket a válasz (és feltételezhetően a céged is), rakd hát bele a munkát. Heti 1 LinkedIn-videót tervezz be, ha üzleti körökben mozogsz és értékesítesz (B2B), melyben kérdéseket válaszolsz meg.
  5. Indíts egy podcastet, mint mi.
Marketingesekként és szakmaként is el kell döntenünk, hogy melyik utat választjuk: innoválunk-e (és fennmaradunk)… vagy megkockáztatjuk-e, hogy idővel irrelevánssá válik a szakmánk, mert jön egy olyan új technológia, ami felforgatja az egész piacot. Én tudom a saját válaszom – és arra biztatlak, hogy csináljuk közösen. Nézzünk be a többi előadásra is!

Ne úgy adj el, ahogy tanították neked

Read More

Élő közvetítés a 28. Országos Marketing Konferenciáról

Ülj fel velünk a marketing-hullámvasútra: ezt ígéri ugyanis a 28. Országos Marketing Konferencia. Az előadásokról percről percre közvetítünk, mert ebben a szakmában naprakésznek kell lenned. A Digitális Marketing (a konferencia egyik másik terme) előadásait itt olvashatod. Jelen cikkben a plenáris terem előadásanyagait vesszük át. Read More