Ezt csináld, ha a konkurensed másol (5 lépés, hogy legyőzz bárkit)

Szóval a konkurensed másolja a kommunikációd, az árazási stratégiád, a termékeid, a megjelenésed vagy bármid. Mi a teendő? Kövesd ezt az 5 (teljesen legális) lépést, hogy megmutathasd a piacodnak, hogy ki az úr (úrhölgy) a háznál. Ha a konkurensed a tartalmaid másolja (azaz plagizál), akkor ez a cikk segít megvédeni a szellemi tulajdonod.

Miért foglalkozunk a konkurensekkel?

E blog olvasójaként észrevehetted (hiszen van rá félezernél is több cikk), hogy a marketingszemléletünk más, mint amit sok hazai kkv-cégnél láthatsz. Csak néhány példa (a teljesség igénye nélkül):
  • Amikor lehet, kerüljük az árakciót (mert nem értő kezekben tönkreteheted a piacod)
  • Az ügyfélről beszélünk (nem a cégről)
  • Ritkán javasoljuk a nyereményjátékot
  • Sales funnelekben és stratégiailag gondolkodunk (nem kampányszerűen)
  • A tartalomalapú, nem invazív marketingkommunikációt tartjuk a jelennek és a jövőnek
  • Mindig egy jó landingre vagy egy jó hírlevélre vagy az álomautódtól
Én ezt a felfogást modernnek, előremutatónak és fenntarthatónak tartom. E felfogás része az is, hogy a konkurens nem eltiporni való ellenség, hanem sima pályatárs, akitől tanulni érdemes (és kell) – és akivel akár együtt is dolgozhattok (tapasztalatcserére gondolok, nem illegális kartellre). Mégis megesik, hogy a konkurensed nem együttműködő és kedves pályatárs (aki nem veszélyeztet téged, mert kb. minden piac hatalmas, plusz megfelelő pozicionálással bebetonozhatod a piaci részed), hanem egy lusta figura, akinek a marketingstratégiája annyiból áll, hogy folyamatosan téged másol. Ilyenkor nyilván tenni érdemes.

1. lépés: legyél boldog

Mivel ez a blog őszinte hozzád, ezért nem fogom azt mondani, hogy nem esik jól a másolás. Mert de, csodálatos érzés az, amikor a piacodon olyan pozíciót harcolsz ki, hogy minden rezdülésed figyelik. Az egyszerű egósimogatás mellett pragmatikusabb okod is van az örömre: amíg téged másol, téged elemezget és téged figyel, addig sem azzal foglalkozik a kedves konkurens, hogy valamilyen egyedi ajánlattal és egyedi kampánnyal elvegye a piacod. Amíg utánad megy, addig mindig lépéselőnyben leszel. (Ez nem azt jelenti, hogy a másoló konkurenst félvállról veheted. Vedd komolyan az első perctől. Lehet, hogy most még nem jelent komoly veszélyt, de nem tudod megjósolni, hogy 1-2 év múlva hova fejlődik.)

2. lépés: legyél jobb

Ideig-óráig rossz terméket is el lehet adni (különösen jó reklámszöveggel), de egyrészt ez nem fenntartható, másrészt nem etikus, harmadrészt a konkurensed jó termékkel fölgyorsítja a rossz termék bukását. Ezek persze a vállalkozás alapjai. Amikor a konkurensed másol, akkor első lépésed a termékfejlesztés és innováció legyen. Lemásolta a szolgáltatásod? Rendben, mire észbe kap, addigra a te szolgáltatásod:
  • teljesebb
  • jobb minőségű
  • gyorsabb
  • olcsóbb (lehetőleg ne versenyezz árban)
  • vagy hatékonyabb
Nem vagyok híve a papírral piszmogásnak, mert mindig többre fogok értékelni egy jól eltalált és hatékony Facebook-hirdetést, mint ugyanazon idő alatt megalkotott látványos folyamatábrát vagy pár oldalnyi salátát. A győztesek csinálják. Azonban ez az a pont, amikor érdemes lehet SWOT-analízist csinálnod (vagy a meglévőt frissítened). Nem azért, mert jól mutat, hanem azért, mert segíthet neked átlátni azt, hogy a konkurensedhez képest hol tartasz.

3. lépés: dolgozz a pozicionálásodon

Read More