A humor az egyik legősibb és leghatékonyabb kommunikációs fegyver. Egy jó poén figyelmet vonz, emlékezetessé tesz, kiemeli az anyagaidat a tucatcégek sablonszövegtengeréből és virálissá válhat. Ahhoz, hogy jól süljön el, alaposan ismerned kell a célközönségedet (ne sértsd meg őket) és önazonosnak kell lennie (passzoljon a márkakommunikációdhoz). Humoros kontent készítéséhez nincs szükséged veleszületett humorérzékre, viszont tisztában kell lenned a hatékony vicc felépítésével és a humor hatásmechanizmusával. Ebben a cikkben megmutatom, hogyan lehetsz vicces (igen, a humor tanulható) és mikor ne akarj az lenni.
Halálosan komoly humor: elméleti háttér dióhéjban
A görög klasszika két nagy koponyája, Arisztotelész és Platón még
elítélendőnek tartották a humort mint olyan kommunikációs eszközt, amely egy másik ember lenézéséből ered és képzelt felsőbbrendűséget tükröz. Descartes humorelmélete óta a vicc viszont már nem a gonoszság megnyilvánulása, hanem egymáshoz nem illő ingerek és mentális minták összekapcsolásának inkongruenciát okozó formája, amely egyszerre (feszültséglevezető) szelep és a túlélés eszköze. Rod A. Martin és kutatócsapata 2003-ban dolgozták ki a humor modern, kétdimenziós modelljét, amelyben a vicc megítélésének egyik tengelyén az „én” és a „környezet” jelenti a két végpontot, másik tengelyének szélein a „pozitív” és „negatív” pólus foglalnak helyet. E mátrix alapján különböztethetünk meg négyféle humortípust.
- Az első az énvédő humor, amellyel az ember képes önmagán és a mindennapi élethelyzetek groteszkségén, abszurditásán nevetni, vagyis egyfajta adaptív megküzdési mechanizmus a stressz ellen. Ez a humor oldja a szorongást, csökkenti a depressziót és ellenállóbbá tesz minket a negatív környezeti hatásokkal szemben. Boldogság, Balaton, sunshine.
- A kapcsolatépítő humor az énvédő humor társas verziója és olyan emberek sajátja, akik baráti összejöveteleken, a „kör közepén állva” sztoriznak és csípőből tüzelve gyártják a szituációs poénokat. Ezek a viccek többnyire nem offenzívek, bár néha belefér a finom csipkelődés vagy az önirónia is. A humor funkciója itt a csoporton belüli potenciális feszültségek oldása és a csoportkohézió erősítése.
- Az énnegatív negyedben foglalnak helyet az önostorozó humorú emberek, akik vicceiket saját rovásukra mondják és együtt nevetnek a többiekkel önmaguk kikarikírozásán vagy megaláztatásán. Ez a humortípus általában alacsony szintű önbecsüléssel és lelki jóléttel, valamint szeretetéhséggel párosul. (Ezt jegyezd meg, mert később még fontos lesz.)
- Végül a környezet felé irányuló negatív humortípus az agresszív humor, amelynek a célpontja a közösség, stílusa a kíméletlenség, eszköze a metsző szarkazmus, amelybe nem ritkán szexista vagy rasszista elemek vegyülnek. Szélsőséges esetben a neurózis egyik formája és általában erős manipulációs szándék vezérli. (A manipulációt itt kivételesen pejoratív értelemben használom, mert az agresszív gondolatátvitel a „sötét oldal” sajátja.)
Jogosan felmerülhet benned a kérdés, hogy marketingesként ésvagy cégvezetőként miért van szükséged alapvető ismeretekre a humor pszichológiai hátteréről és hatásmechanizmusáról. (A témáról egyébként
ide kattintva olvashatsz még többet.) A válasz az, hogy a reklámszövegeidben és a céges kommunikációd más formáiban (ügyfélchaten zajló párbeszéd, hírlevél, Facebook-komment stb.) nagyon nem mindegy, hogyan és milyen típusú humort használsz és ezáltal milyen üzenetet közvetítesz a követőid, ügyfeleid felé.
Ne viccelj a humorral, mert visszaüt
Read More