Hogyan és miért használd a kvízt a tölcséredben?

Te igazi marketinges vagy? Mennyit tudsz a tartalommarketingről? Zolira vagy egy ananászra hasonlítasz jobban? Ha számszerűsíteni tudnám neked a válaszokat, kitöltenéd a kvízemet, ugye? Persze, hogy ki. Az alábbi cikkben azt mutatom meg neked, miért és a funneledben pontosan hol hasznos neked egy kvíz, és hogyan állhatsz neki, hogy te is alkoss egy sajátot végre.
Ha előtte szeretnéd tesztelni magad, akkor Tudd meg, felkészültebb vagy-e mint egy átlag marketinges! Ez a mi saját kvízünk. Menj, csak 3 kérdés az egész, megvárlak.

Mi a célod?

Elsőként azt kell eldöntened, hogy mi a célod a kvízzel. Alább látni fogod, hogy leginkább a tölcsér elején van haszna, ez viszont még nem egyértelműsíti a szerepét. Használhatod…
  • Leadgyűjtésre.
  • Forgalomgenerálásra egy bloghoz.
  • Forgalomgenerálásra egy landing page-hez.
  • A branded promótálására, építésére.
  • Közösségi megosztások szerzésére.
Ezek közül néhányról részletesen is írni fogok. Jelenleg a célod az, hogy egyértelműen eldöntsd, mire használod majd, mert ettől függ a kvízed tartalma és kimenetele is. Mielőtt elmerülnénk abban, milyen kvízt érdemes készítened, beszéljük meg, hol használd.

A kvíz helye a funnelben

A kvíz egyszerű interaktív tartalom. Lehet hosszú, lehetnek a kérdések komplexek, de a folyamat egyértelmű. Válaszokat adunk kiválasztással, majd valamilyen eredményt kapunk cserébe. A marketingszakemberek többségének (69%) a tölcsér elején, a TOFU szakaszban a leghatékonyabb ez a formátum.
Mondok egy példát, hogyan használhatod ezt jól. Egyik ügyfelünk ékszerekkel, kiegészítőkkel foglalkozik, webáruházat üzemeltetnek. Készítettek egy kvízt, amelyben azt kell kiválasztanod, adott termékek közül melyik tetszik a legjobban, melyik illik hozzád leginkább, ez alapján pedig kapsz egy értékelést, hogy négy alapvető személyiségtípus közül melyikbe vagy sorolható. Nincs sales, nem akar azonnal berántani, sem a zsebedbe nyúlni, egyszerűen mond valamit rólad. Ezután olyan tartalmakra irányít át a funnel, amelyek az egyes személyiségtípusoknak megfelelően adnak tippeket öltözködéshez, kiegészítők kiválasztásához, vagyis a fókusz még mindig rajtad van.
A leadszerzésre ez nagyszerű eszköz, hiszen az eredményekért cserébe kérhetsz e-mail-címet – azt tanácsolom azonban, hogy ezt már előre tudasd. A gyakorlat nem általános, és engem személy szerint rendkívül irritál, ha tíz percig töltök egy tesztet, aztán kiderül, hogy csak akkor kapok eredményt, ha megadom a címem. Persze, ilyenkor életbe léphet az IKEA-hatás: ha fél órát szánok mondjuk egy intelligenciatesztre, akkor már nem pazarlom el ezt az időt. De negatív élményt fogok társítani a kellemetlen meglepetéshez, hogy nem azonnal kapom meg a kiértékelést (illetve nem számítottam arra, hogy e-mailt kell majd megadnom). A másik kulcs, hogy mekkora értéket adsz. A Mensa IQ-tesztjének például szívesen megadok egy rakás adatot, egyrészt azért, mert pontosabb eredményt kapok így, másrészt azért, mert egy hiteles, megbízható brand áll mögötte. De ha egy ismeretlen brand 3 kérdésből álló tesztjére kattintok a Facebookon, amiből csak annyit tudok meg, hogy inkább hasonlítok Jonah Hillre, mint Ryan Goslingra, ez minimális pluszt ad az életemhez. A MOFU és BOFU szakaszokban én már nem használnám a kvízt: ekkor már más a leaded szándéka, már ismeri a termékeid, van vásárlási szándéka, már a választás felé tendál. Az Outgrow felhoz néhány példát arra, hogy ilyenkor milyen kvízt használhatsz, ezek viszont szerintem már egyértelműen kalkulátornak számítanak, ami bonyolultabb ügy egészen más céllal. (Pl.: „Mennyibe kerülne felújítani a tetődet? Mennyit takaríthatsz meg, ha mi építjük újjá a tetőd?” Ez nem kvíz, ez szinte már egyedi ajánlatkérés.) Ha más rendszert használsz, például a szándék alapú szegmentálást, akkor is láthatod, hogy a kvízek egyszerű interaktív tartalomként a folyamat legelején, a SEE klaszterben kapnak helyet.

A kvízed megalkotása

Read More

Elmondom, milyen belépőterméket csinálj most azonnal

A Vistaprint a tengeren túlon a nyomdaipar királya: a legtöbb feltörekvő vállalkozó, kkv és szabadúszó őket választja, és később is őket bízza meg munkával, mivel a termékeik jók, a vásárlói élmény szintén. És tudod, mivel vonzzák be őket? Olcsó névjegykártyákkal. Ez egy belépőtermék. Ez a cikk pedig azért készült el, mert túlságosan sok vállalkozónál találkozom azzal, hogy egyetlen nagy értékű terméket akarnak eladni a piacuknak, és csodálkoznak, hogy nem sikerül. Persze, hogy nem, mert nem törődnek a vásárlói pszichológia egyik legalapvetőbb tényszerűségével: nagy elköteleződéshez nagy bizalom kell, ahhoz pedig sok idő. Vagyis egy egész funnel, nem egyetlen ajánlat.

Most akkor meghívsz vagy elgáncsolsz?

Még mielőtt belevágnánk, kitérnék arra, hogy a belépőtermék magyar és angol elnevezése látszólag miért ellentmondó, mégis miért tökéletes. A belépőterméket sokat nem kell magyarázni: egy olyan termékről van szó, amiért az ügyfeled már hajlandó belépni a funnelbe, megkezdi útját a teljes értékű ügyféllé, esetleg evangelistává válásig. Az angolok viszont leginkább „tripwire offer” néven emlegetik ugyanezt, avagy drótakadály-ajánlatként. Ez azért van, mert mint a funneled elején minden lépésnek, ennek is kettős funkciója van. Az egyik az, hogy az ígéretes leadeket behozza a legalacsonyabb értékű, de már tényleges vásárlást jelentő ügyfélkategóriába. Másik feladata, hogy kiszűrje azokat, akikkel egyébként csak a gond volna. Vannak nyilván olyan vállalkozások, ahol nincs szükség ilyen előszűrésre. Egy külvárosi pláza alagsorában üzemelő GSM-üzletnek legfeljebb az nem jó ügyfél, aki részeg vagy lopni érkezik. A McDonald's sem sokat válogat, csak éppen vannak a (saját sztenderdjeik szerinti) prémium ajánlataik is. De ha hajnali kettőkor a Blahán megfelelő mértékben tudod artikulálni, hogy sajtburger, már jó vagy. Na, ennyit a nyelvi kérdésekről, nézzük az üzletet.

A különbség belépőtermék és csali között

Read More

Milyen leadmágnest használj? (5 típus, konkrét példák és a játékszabályok)

Te hogyan kéred el valakitől az e-mail-címét? Ha azt akarod, hogy minél nagyobb számban meg is adják neked, akkor úgy, hogy felkínálsz valamit cserébe. Azzal, hogy valaki megadja neked az elérhetőségét, fizet, csak éppen nem pénzzel. Valamivel tehát meg kell győznöd erről, nem kérheted el a címeket alamizsnaként. Olyasvalamire van szükséged, ami vonzza a látogatókat, amit meg akarnak szerezni – és amiért cserébe egy e-mail megadása igazán kis árnak tűnik.

Miért kell tulajdonképpen a cím?

Az oldaladra érkező látogatók 95%-a első látogatása alkalmával nem vesz tőled semmit. Ennek egyszerű oka van: nincsen vásárlási szándékuk, mert vagy egyszerűen csak böngésznek, vagy még információt gyűjtenek. A SEE vagy a THINK klaszterben vannak, ezért ha megpróbálsz belőlük pénzt kipréselni, legfeljebb elriasztod őket. Ha valakiben nincs meg a vásárlási szándék, akkor kapcsolatot kell kiépítened vele, megteremtened a bizalmat. A legjobb eszköz arra, hogy kapcsolatot ápolj velük, az e-mail marketing, amihez viszont ugye szükséged van az e-mail-címre. Ez neked értékes, ezért neked is értéket kell adnod cserébe. Ez az rétékes tartalom számos formát ölthet, ezek közül mutatok meg neked néhányat.

Mi nem leadmágnes?

Egy egyszerű feliratkozó form az oldaladon határozottan, egyértelműen nem leadmágnes. Nincs benne semmi vonzó. leadmagnes_2

Miért? Minek? Hogy utána leveleket küldözgessetek nekem? Köszi, kihagyom.

A Marketingszöveg.comon nem találsz ilyen feliratkozási lehetőséget: egy ajánlatot találsz, hogy töltsd le az ingyenes e-bookunkat. Ez értékes tartalom: 40 oldal szakmai anyag a céges blogolásról. leadmagnes_1 Az e-bookokról nem is írunk, mert valószínűleg tudsz már a létezésükről. Lássuk tehát a többit.

1. Jelentések és elemzések

Ha olvastad az adatalapú tartalomkészítésről szóló cikket, akkor erről nem kell sokat magyaráznom. A szakemberek jellemzően imádják a különféle elemzéseket, amelyekből megtudhatják, hogy milyen trendek uralkodnak a piacon, hogyan változnak a legfontosabb mérőszámok, hogyan kell alakítsák saját stratégiáikat, tevékenységüket a piacnak megfelelően. Én például mániákusan gyűjtöm a különféle marketingpiaci jelentéseket, elképesztő mennyiségű PDF található a merevlemezen – és ezek fontosak számomra, ezekből dolgozom, ezeket használom fel a szakmai cikkek megírásakor, az előadásaim összeállításakor, amikor tanácsot adok valakinek. Egy ilyen anyag a legfőbb erénye az aktualitása. Piaci adatokat, statisztikákat, számokat negyed év után nem tudsz aktualitásként bemutatni, hacsak nem figyelemreméltóan lassan érkeznek az adatok. A mi céges blogról szóló e-könyvünk jövőre is ugyanígy aktuális lesz, de ha kiadnánk egy jelentést a 2016 eleji hazai tartalommarketinges trendekről, azt fél év múlva inkább már csak érdekességként mutathatnánk be.

2. Interaktív tartalmak

Read More