Hogyan adj el hatékonyabban úgy, hogy megnehezíted a vételt? (Haladó szövegírás)

Ezt a cikket nagyon ésszel olvasd. A bemutatott stratégia a leghatékonyabbak közül való, hiszen az emberi hajtóerők legerősebbikével és magával a kereslet-kínálat egyensúlyával dolgozunk. Ha rosszul alkalmazod, akkor vevők nélkül maradhatsz. Viszont ha elegánsan dolgozol, akkor a szövegeid és a marketingkommunikációd ereje megsokszorozódik.  

A hagyományos értékesítő el akar adni neked

  Ha időpontra találkozol egy értékesítővel, vagy bemész egy boltba és odalép hozzád az eladó, akkor pontosan tudod, hogy a másik fél el akar adni neked valamit. Hívhatjátok megbeszélésnek, hívhatod nézelődésnek. De pontosan tudod, hogy a másik fél értékesíteni szeretne. Ez nem rossz dolog, sőt. Vásárolni jó. Arról van mindössze szó, hogy mielőtt az értékesítő kinyitja a száját, már azzal a prekoncepcióval fordulsz felé, hogy mindjárt megpróbál értékesíteni neked. Ez azt jelenti, hogy számítasz az értékesítésre, logikusan gondolkozol, készülsz az árak összehasonlítására, készülsz a termék jellemzőinek vizsgálatára – és készülsz arra, hogy az esetleges „saleses trükköket” felismerd. Alapvetés, hogy egy kapcsolatban annak van nagyobb hatalma, aki (látszólag) kevésbé akarja. Mi lenne, ha az egész dinamikát megfordítanánk… és az eladó megnehezítené a vásárlást? Belép a takeaway selling.    

Meghackelt kínálat

Read More

Így írj hosszú sales page-t, hogy sok eladást hozzon (letölthető vázlattal)

Te is láttál már olyan salesoldalt, amely nem akar véget érni, ugye? Ez a hosszú formátumú sales page, az egyik legklasszikusabb direct response szövegtípus: a többoldalas DM-leveleket adaptálták a netre. (Más terminológia szerint infomercial landing page.) És a mai napig működik. A hátránya, hogy hosszú – így komoly szövegírói feladat, hogy az egészet (vagy a nagyját) elolvassák. Nézzük meg azt a vázlatot, ami dollármilliós kampányokat ért. Az alábbi vázlatot Clayton Makepeace (élő szövegírólegenda) is javasolja egy anyagában „Pretty Darned Good Outline” címmel. Emellett több szövegíróról tudunk, aki egy az egyben ezt a felépítést követve dollármilliós profitot hozó kampányokat készített – illetve mi is használtuk már. Nemcsak a vázlatot kapod meg, hanem a magyarázatokat is – hogy minél könnyebben írhasd meg a következő salesoldaladat.  

1. Szerezd meg a figyelmüket (headline)

Az anyagod sikere túlnyomórészt a headline-odon áll vagy bukik (utána pedig az ajánlatodon). Az internet zajos hely – zajosabb, mint egy magazin, egy újság vagy egy találati oldal. Neked is tucatjával vannak nyitva a tabok és te pár másodperc alatt döntöd el, hogy az adott anyag érdekel-e téged vagy sem. Ezekkel szerezhetsz figyelmet. Emellett a legjobb módszer az, ha a legnagyobb előnyödet belerakod a címbe úgy, hogy a poént nem lövöd le – tehát az előny teljes megértéséhez el kelljen olvasnom az első… második… harmadik mondatot, végül az egész anyagot.  

2. Támogasd a headline-odat

Ez lesz az első pár mondat, ami majdnem olyan fontos, mint maga a headline. A headline ragadja meg a figyelmet, és az olvasó az első néhány mondat alatt dönti el, hogy ez neki szól-e, tovább olvassa-e. A legjobb módszer az, ha a főcímben szereplő előnyt kezded kibontani: miért fontos, mit old meg és kinek oldja meg, esetleg miért oldhatja meg a terméked jobban, mint eddig bármi (természetesen a poént itt sem lövöd még le).  

3. Alapozd meg a hitelességed

Nagyot mondani nem nehéz, hitelesen ígérni viszont nagyon. Az olvasód vett már olyan terméket, ami nem teljesítette azt, amit a hirdetés ígért. Találkozott már hazug reklámokkal és gazemberekkel. A célunk az, hogy bizalmat szavazzon neked és az állításaid elhiggye. Tedd ki a fotód, mutass egy testimonialt, rakj egy videót a termékedről, mutasd a médiamegjelenéseidet, hivatkozz egy szakértőre.  

4. Érd el, hogy végigolvassa

Még mindig az oldal elején vagyunk (kb. az első 200 szónál). Miért olvassa végig bárki az anyagod? Nem azért, mert eladsz neki valamit. Hanem azért, mert már az elolvasással értéket kap: megtud valamit magáról, értékes infókat kap egy piacról, válaszokat kap a kérdéseire stb. Ígérj neki valamit, amit megkap, ha végigolvassa.  

5. Adj értéket

A legsikeresebb hirdetések tanítanak. (Edukációs marketing.) Ez a rész azért nehéz, mert könnyen túl sokat taníthatsz. Ez alatt azt értem, hogy mindent elmondasz például a problémájáról és a termékedről – így a vevőd nem érzi azt, hogy a termékedet meg kell vásárolnia. Inkább segíts neki megérteni azt a problémát, amit a terméked megold – majd mondd el, hogy hogyan kell kinéznie a megoldásnak. Ha belefér, akkor a helyettesítő termékeket zárd ki – cégnevet és személyt ne említs, egyszerűen a terméktípusra utalj (pl. ételek, edzőtermek, tréningek), majd mondd el, hogy az miért nem ad teljes és maradandó megoldást. Read More

Hogyan írj valódi előnyöket? (4 lépéses írási segédlet)

Azt már tudod, hogy a legjobb reklámszöveg mindig előnyökre épül. Ennek oka egyszerű: az előnyök adnak el. De hogyan írj valódi előnyöket? Nem olyan egyszerű, ezért nézzük lépésről lépésre. (Mivel a belső szövegíróképzésünk segédanyaga ez, ezért a teljes cikket csak előfizetőink olvashatják.)

Mi a különbség a feature és a benefit között?

Egy nagyon gyors összefoglalót adok (ha ennél többre vágysz, akkor olvasd el ezt a cikket). Minden terméknek vannak jól dokumentálható részei: terméktulajdonságok, funkciók, állag, szag, méret, szín és minden olyasmi, ami leírható, konkretizálható – tehát amilyen a terméked (vagy szolgáltatásod) és amit csinál. Például a kocsi 285 lóerős, a fűnyíród zöld, a frizurát 45 perc alatt vágod le és szárítod, a szövegedet értékesítési szövegíró írja. Előny viszont az, amit egyrészt az ügyfeled használat közben tapasztal, másrészt amilyen értéket kap. Előny minden, amivel az ügyfeled élete (vagy munkafolyamata):
  • könnyebb
  • gyorsabb
  • olcsóbb
  • szebb
  • jobb
  • fájdalommentesebb lesz
(A lista természetesen nem teljes.) A különbség érthetőbb lesz ezzel a képpel: az értékesítési szöveg alapja

Miért fontos ez?

Azért, mert az előnyök adnak el. (Ígérem, mindjárt rátérünk a szaftos lényegre.) A termék tulajdonságaival racionalizálsz és hitelesítesz, az előnyökkel pedig eladsz.
  • Egy high-end kerékpárt azért veszel meg, mert a nyereg kényelmes (gyengébb előny) és nem leszel tőle impotens (erősebb előny), hiszen speciális anyagból készült és a felépítése ergonomikus (terméktulajdonság).
  • A projektkezelő app átveszi tőled az adminisztrációt (terméktulajdonság), amivel napi 1 óra hasznos időt visszanyersz (előny).
  • Ez a modell 5/5 csillagot ért el a törésteszten (feature), ezért biztonságos (előny) és a legváratlanabb balesetben is egyben tartja a családodat (erősebb előny).
Az előny ad el. Tényleg nem akarom túlmagyarázni. Konkrétan annyira fontos elem, hogy tisztán előnyökkel eladhatod a termékeidet. Felejtsd el a bűvészkedést, mindenféle manipulációt, power wordöket és minden (többnyire) baromságot – a feladatod leegyszerűsítve minden hirdetésben:
  1. Mondj valamit, ami az ideális vásárlód figyelmét felkelti (headline)
  2. Azonosíts egy problémát (amit meg fogsz oldani)
  3. Mondd el, hogy miért tudod te azt megoldani (hitelesítés, pozicionálás)
  4. Sorold fel az előnyöket (mindet) – követve ezt a formulát: feature, tehát előny
  5. Zárd le (offer & CTA. Mondd meg, hogy mit csináljon: mit töltsön ki, kit hívjon fel – értelemszerűen tedd minél egyszerűbbé a dolgát)
Ebből az 5 elemből kulcsfontosságú:
  • headline (emiatt figyelnek fel az ideális olvasóid – ha rossz, akkor senki nem olvassa el az anyagod, következésképp senki nem tud vásárolni)
  • offer (ezt adod, na ez igazán kulcsfontosságú, bár ez felerészt marketing [termékfejlesztés] és felerészt copywriting [mit emelsz ki, hogyan prezentálod])
  • előnyök (ez épít értéket)
  • CTA (ezt kell csinálni az olvasódnak)
Nem készíthetsz olyan salesanyagot, amiből ezek hiányoznak. Ezt meg kell ismételnem. Nem készíthetsz olyan salesanyagot, amiből ezek hiányoznak. (És nyilván írd meg őket a lehető legjobbra.) Nézzük, hogy hogyan írj olyan előnyöket, hogy beszakadjon a marketingszöveged alatt az internet (pozitív értelemben).

4 lépés a bivalyerős benefitekhez

Read More

A milliárd dolláros levél: a valaha volt legsikeresebb sales letter (elemzéssel)

Kíváncsi vagy, hogy a direkt marketing és a direct response copywriting mennyi pénzt hozhat? Martin Conroy 1974-ben megírta azt a levelet, ami a Wall Street Journalt felépítette, és mindössze 802 szóval történelmet írt. Ez a DM-levél 28 évig futott (1974-től 2002-ig) kisebb változtatásokkal (ezzel egyébként a legtovább futó control lett). Az évek alatt 1 milliárd … Read more